I 1950- og 1960-årene gjennomgikk statsvitenskapen internasjonalt en grunnleggende omforming. I de første etterkrigsårene var faget i Europa fortsatt preget av én historisk-beskrivende og én formell-legal tilnærmingsmåte, som gikk ut på at man best kunne forstå politisk liv gjennom kunnskap om konstitusjoner, andre rettsregler og de formelle politiske institusjonene.
Internasjonalt ble disse tilnærmingsmåtene stadig sterkere kritisert. «Atferdsrevolusjonens» credo var at kunnskap om formelle regler og institusjonsformer ikke kunne gi en tilfredsstillende forståelse av politikk. Begge tilnærmingsmåter ble stemplet som teoriløse fordi de var beskrivende, men ikke forklarende. De sa lite om hvorfor politiske vedtak og endringsprosesser fant sted. For å forstå politisk virkelighet måtte man studere politiske prosesser, maktforhold og konflikter, så vel som politiske konsekvenser av sosiale og økonomiske krefter. Fra begynnelsen av 1960-årene ble da også norsk statsvitenskap stadig mer frigjort fra fadderdisiplinene jus og historie.
I en tid da nye analyseteknikker gjorde at mange statsvitere var fascinert av masseatferd, valgstudier og survey-analyser, hadde Dahl Jacobsen allerede i magistergradsavhandlingen fokusert på den offentlige forvaltningen. Mens formell-legal analysetradisjon så forvaltningen som et nøytralt instrument for forberedelse og iverksettelse av politiske vedtak, bygde Dahl Jacobsen på forvaltningen som maktfaktor. Forvaltningsstabene og de institusjonelle rammene de handler innenfor er viktige for hvilke oppgaver som blir definert som fellesanliggender og offentlig ansvar, for hvordan oppgaver defineres og løses, og for fordelingen av livssjanser og velferd mellom samfunnsgrupper.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.