Faktaboks

Severin Worm-Petersen
Født
2. juni 1857, Kristiania (nå Oslo)
Død
30. desember 1933, Oslo
Virke
Fotograf
Familie

Foreldre: Vaktmester Johan Petersen (1814–75) og Wilhelmina Olsdatter (f. 1815).

Gift 1882 med Johanna Hansen (f. 1857).

Fotografen Severin Worm-Petersen
Fotografen Severin Worm-Petersen framkaller et fotografi i sitt atelier.
Edsavleggingen
Kong Haakon VII avlegger eden i Stortinget etter unionsoppløsningen, 27. november 1905.
Edsavleggingen
Av .

Severin Worm-Petersen var en norsk fotograf som var en av de store personlighetene innen norsk fotografi fra slutten av 1800-tallet til godt inn på 1900-tallet Worm-Pedersen dokumenterte unionsoppløsningen i bilder, og var en av hovedstadens mest betydningsfulle portrettfotografer. Han virket som oppdragsfotograf, dokumentarist og pressefotograf. Hans interiørbilder er en unik dokumentasjon av Kristianias overklassemiljø. Han fotograferte mye på sine reiser, en tradisjon som Knud Knudsen og Axel Lindahl startet og som Anders Beer Wilse skulle fortsette.

Gjennom sitt allsidige arbeid som fotograf var Severin Worm-Petersen en ledende representant for den nye generasjonen fotografer med sosiale, politiske og kulturelle ambisjoner.

Worm-Petersens interesse for og brede kunnskaper om fotografiets tekniske sider gjorde det mulig for ham å ta bilder av motiver som på den tiden befant seg i fotografiets grenseland. Mens de fleste fotografer på denne tiden fortsatt opererte med lange lukkertider, studiokameraer og oppstilte bilder, kunne Worm-Petersen ta actionpregede bilder blant annet fra sportsbegivenheter.

Bakgrunn

Worm-Petersen vokste opp i Christiania (nå Oslo), hvor faren var vaktmester ved Den kongelige Tegneskole. Han startet i lære hos Johannes Petter Lindegaard i 15-årsalderen og lærte der blant annet å daguerreotypere, flere år etter at teknikken hadde gått ut av bruk.

Karriere

I 1877 startet han eget atelier i Nedre Slottsgate 19. I sine skiftende atelierer – han hadde åtte av i løpet av sin yrkeskarriere – fikk han stadig besøk av landets mest fremtredende personligheter.

Frem til rundt 1910 dokumenterte Worm-Petersen de fleste større offentlige begivenheter i hovedstaden. Allerede i 1881 fotograferte han avdukingen av Brynjulf Bergsliens monument over Henrik WergelandEidsvolls plass. Ikke minst ble begivenhetene omkring Unionsoppløsningen i 1905 bredt dokumentert. Hans bilder i denne sjangeren ble for første gang tatt i bruk i dagspressen med Aftenposten som den ledende avis. På grunn av sine spesielle evner til å dokumentere aktuelle hendelser med kamera i felten fikk Worm-Petersen stadig oppdrag som pressefotograf og regnes som en tidlig representant for pressefotografyrket.

Worm-Petersen hadde også en rekke oppdrag med å fotografere gatepartier, bygninger og interiører for huseiere, forretningsdrivende og andre privatkunder. Hans interiørbilder gir oss en unik dokumentasjon av Kristianias overklassemiljø. Han var dessuten teaterfotograf, og fotografier fra førsteoppsetningen av Henrik Ibsens En folkefiende ble brukt som forelegg til tresnitt i Ny Illustreret Tidende i 1883.

Worm-Petersen reiste mye, og med sitt kamera fanget han både landskaper og arkitektur, men også dagligliv og kulturelle innslag, en tradisjon fotografene Knud Knudsen og Axel Lindahl startet og som Anders Beer Wilse skulle fortsette.

Etter 1910 ble avfotografering av dokumenter, gjenstander med mer en stadig større del av hans virksomhet. Oppdragsgivere var blant annet Universitetet, Kristiania Arbeiderakademi og skolehelsetjenesten. Undervisning og opplysningsvirksomhet ble en viktig inntektskilde. Hans interesse for norsk fotohistorie gjenspeiler seg i den etterlatte fotosamlingen med kopier av et flertall av tidens beste fotografer. Foruten atelier drev han også et kortforlag.

Organisatorisk virke

I 1894 var Worm-Petersen en av stifterne av Fagfotografenes Forening, hvor han først var viseformann og deretter formann i 1896–1906. Som formann tok han initiativ til og var i 7 år redaktør av medlemsbladet Fotografiske Meddelelser. Han var en drivende kraft i foreningen og ble æresmedlem i 1912. I Worm-Petersens formannstid arbeidet foreningen iherdig for å profesjonalisere fotografyrket blant annet ved å heve det faglige nivået. Ikke minst arbeidet foreningen for å styrke fotografenes rettigheter til sine arbeider, noe som i 1909 resulterte i en ny lov om vern av fotografi og i 1915 i at fotografene kom inn under håndverksloven.

Worm-Petersen var også en drivkraft i arbeidet med å arrangere Norges første fotografiutstilling i Kristiania i 1900 og dens oppfølger i 1905.

Utmerkelser

Han fikk sølvmedalje på verdensutstillingen i Paris i 1900 og diplom ved Norsk grafisk utstilling i 1912.

Arkiv

Etter hans død ble platearkivet på cirka 30 000 negativer overtatt av Norsk Teknisk Museum i 1934.

Les mer i Norsk biografisk leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Aa. Remfeldt: «Worm-Petersen», i Norsk fotografisk Tidsskrift nr. 1/1934
  • S. Bonge: Eldre norske fotografer, Bergen 1980
  • R. Erlandsen: «Pas nu paa! Nu tar jeg fra hullet!» Om fotografiens første hundre år i Norge – 1839–1940, Milano 2000

Faktaboks

Severin Worm-Petersen
Historisk befolkningsregister-ID
pf01052055023926

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg