Faktaboks

Allan Johansson
Født
26. juni 1900, Oslo
Død
11. juli 1982, Stockholm

Allan Johansson var en norsk komponist og pianist. Han skrev mange verker, men er mest kjent for verket Holmenkollmarsjen.

Bakgrunn og oppvekst

Johansson var født i arbeiderstrøket Grünerløkka av svenske foreldre. Faren var hentet til Nationaltheatret som dekorasjonsmaler og tok med seg familien på seks. De flyttet flere ganger i sentrum og Johansson gikk på skole på Ruseløkka. Han viste et tydelig talent som pianist, men ingen arbeidsomhet. Imidlertid lå han snart langt foran sine jevnaldrende, og pianospill var en del av det daglige liv da han gikk ut av folkehøgskolen. Han kunne sitte og fabulere ved pianoet, spille kjente verker etter gehør og komme opp med nye melodier som ingen hadde hørt før.

Skuespiller

teateret sørget hans far for at Johansson fikk små barneroller. Han var trollunge (Peer Gynt), smådjevel (Orfeus i Underverden) og klovn (Cornevilles Klokker). Etter å ha fått en mulighet til å opptre med musikk (torader) i en forestilling, skjønte han at han likte bedre å stå på scenen og musisere enn å være skuespiller. Han tok timer i komposisjon og harmonilære, men må sies å være for det meste selvlært.

Holmenkollen

I 1917 var Johansson tilskuer på Holmenkollrennet, og ble mektig imponert over skihopperne, men mente det burde vært noe fengende musikk til arrangementet. Han noterte ned noen idéer, gikk hjem og skrev ut Holmenkollmarsjen på tre til fire timer. Ingen norske forleggere ønsket å publisere marsjen, siden komponisten bare var 17–18 år gammel og helt ukjent. En dansk forlegger ble redningen og Holmenkollmarsjen ble utgitt for piano på Skandinavisk Musikforlag i København. Marsjen kom ut med bilde av kronprins Olav, som selv var en dyktig skihopper og hoppet i bakken i 1922 og 1923.

Snart ble marsjen fremført både her og der, spilt på kaféer og i de tusen hjem. Johansson hadde ellers inntekt fra pianospill på restauranter og kaféer, og i 1920-årenebegynte han å skrive filmmusikk. Sammen med noen venner eide han også flere kinoer i en periode, hvor han var både maskinist og pianist. Han ønsket seg imidlertid et skikkelig yrke, og begynte i typograflære hos Grøndahl.

Holmenkollmarsjen og en annen komposisjon, Magica, ble snart utgitt på plate og ble spilt inn både i Tyskland og London. Samtidig fortsatte Johansson med spill på utestedene og levde et hektisk liv. Dette var i ragtime-tiden og han fulgte opp med å skrive flere komposisjoner for piano, samtidig som han skrev musikken til filmen Cafe X. Johansson var også den første til å spille egen komposisjon på radio i direkte sending, Holmenkollmarsjen, som ble sendt på 1920-tallet fra studioet i Telegrafbygningen i Oslo.

I 1960-årene ble han plaget av leddgikt og ga opp spillingen, etter 50 år som aktiv pianist. Gjennom sin lange karrière skrev han også en rekke større komposisjoner, men det er for marsjene han vil bli husket.

Hovedverker

  • Holmenkollmarsjen
  • Alt for Norge
  • Inntogsmarsj
  • Divisjonsmarsj
  • Colosseum-marsj
  • Travermarsj
  • Flying Girls-marsj
  • Guttemarsj
  • Festmarsj
  • Magica
  • Wagneriana

Litteratur

  • Engvig, Olaf T. (1999). «Oslo-gutten som ble Norges marsj-konge.» St. Hallvard nr 1.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg