Faktaboks

Det Stavangerske Dampskibsselskab
DSD
DSDs logo

Det Stavangerske Dampskipsselskab AS (DSD) er et privat, familieeid aksjeselskap i Stavanger som driver innen transport, samferdsel, finans og internasjonal shipping. Det ble etablert i 1855 som et rederi eid av lokale kjøpmenn, og bidro fra 1919 til 1978 til Hurtigruta.

Gjennom datterselskapene GoFjords, Tide, DSD Shipping og DSD Cargo er DSD aktive innen ferge- og hurtigbåtdrift, busstransport, internasjonal skipsfart og godstransport.

DSD eies av enken og etterkommerne etter forretningsmannen Folke Hermansen (1945–2006), som fikk kontroll over selskapet i 1991. Konsernet hadde i 2019 et resultat før skatt på drøyt én milliard kroner og en egenkapital var på 2,4 milliarder. Konsernsjef siden 2015 er Ingvald Løyning.

Historikk

Sanct Svithun
Hurtigruteskipet MS Sanct Svithun ble bygd ved verftet Cantieri Naval Riuniti i Ancona, Italia. Skipet ble overlevert Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) i 1950. Skipet grunnstøtte og sank 21. oktober 1962 ved Nordøyan fyr i Vikna i Nord-Trøndelag, og 41 mennesker omkom.
Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS.
Lisens: CC BY NC ND 2.0
Vingtor, DSD

DSS' Vingtor var Norges første hydrofoilbåt, og gikk i ruta Stavanger-Kopervik-Haugesund-Bergen fra 1960 til 1974.

Av /Haugalandmuseet (MHB-F_TB-216).

Det Stavangerske Dampskibsselskab ble etablert i 1855 som et rederi eid av lokale kjøpmenn i Stavanger. I tillegg til lokal rutebåtfart og fergedrift var DSD fra 1919 til 1978 også en del av samseilingen Hurtigruta. Sammen med Sandnæs Dampskibs Aktieselskab drev DSD også en samseiling som het Nattruten – et rutebåttilbud som gikk mellom Sandnes og Bergen. I 1960 gikk de to selskapene sammen om å lansere Nordens første hydrofoilbåt Vingtor, som gikk mellom Sandnes og Bergen. Sammen med Hardanger Sunnhordlanske Dampskipsselskap var DSD i flere tiår en stor aktør når det gjaldt hurtigbåtsamband mellom Stavanger og Bergen. DSD solgte sine andeler til HSD i 1991.

DSD ble børsnotert i 1982, og hadde i mange år en spredd eierstruktur. I 1986 startet investoren Folke Hermansen fra Stavanger å kjøpe aksjer i DSD. Innen utgangen av 1987 var han selskapets største aksjonær og overtok i 1988 som styreformann. Fra 1989 begynte DSD gjennom datterselskapet DSD Shipping å satse på internasjonal tankfart – et segment selskapet fremdeles er store innen.

Folke Hermansens enke, Yuhong Hermansen, overtok ledelsen av selskapet da Hermansen døde i 2006. Hun eier 61 prosent av DSD, mens Folke Hermansens fire barn fra første ekteskap eier de resterende 39 prosent. Under sin nye ledelse har selskapet spredt sine investeringer ved å satse på alt fra turisme og helse til tradisjonelle maritime næringer.

I 2019 solgte DSD datterselskapet Norled som var en av landets største aktører innen fergedrift og hurtigbåter. DSD er imidlertid fremdeles store når det gjelder passasjertransport. Datterselskapet Tide var i 2020 Norges nest største busselskap.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Bakka, Dag (2005). Selskabe : Det stavangerske dampskibsselskab 150 år : 1855–2005. isbn 82-303-0571-4

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg