Faktaboks

Eva Nordland
Født
3. januar 1921, Bærum
Død
19. oktober 2012, Bærum
Virke
Pedagog og fredsaktivist
Familie

Foreldre: Sokneprest Hans Bauge (1889–1967) og Ester Egede Nissen (1894–1992).

Gift 1944 med professor Odd Nordland (19.3.1919–22.12.1999), son til overlærar Lars Nordland (1874–1954) og Larsine Wergeland (1885–1961).

Eva Nordland

Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Eva Nordland
Av /NTB Scanpix ※.

Eva Nordland var en norsk pedagog. Hun spilte en særlig aktiv rolle i den fagpolitiske pedagogiske debatten i 1970-årene og stilte seg i spissen for et eget sosialpedagogisk studiealternativ ved Universitetet i Oslo (1974–1988). Hennes faglige innsats førte til at undervisning og forskning i pedagogikk som universitetsfag ble tydeligere preget av sosialpsykologi og sosiologi enn tidligere. Metodeteoretisk bidro hun sterkt til at det hermeneutiske vitenskapsideal fikk en sterkere posisjon innen faget.

Nordland ble mag.art. i 1947 og dr.philos. i 1955. Hun ble universitetslektor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo i 1956, dosent i 1963 og professor fra 1985 til 1991. Hun var professor i psykologi ved Århus universitet i 1970–1971.

Hun var gift med Odd Nordland.

Pedagogisk karriere

Fra folkeskole til grunnskole

Fra tidlig på 1950-tallet var Eva Nordland en viktig pedagogisk-faglig støttespiller for Arbeiderpartiet, ikke minst gjennom ekteparet Nordlands nære venn Helge Sivertsen. Sivertsen var statssekretær i Kirke- og undervisningsdepartementet i 1947–1956, kirke- og undervisningsminister i 1960–1963 og 1963–1965, skoledirektør i Oslo og Akershus i 1956–1970 og skolesjef i Oslo i perioden 1971–1981. Under Sivertsen og Nordlands kraftfulle samspill mellom politikk og sakkyndighet, og med Forsøksrådet for skoleverket som villig fødselshjelper, ble folkeskolen og realskolen gjort om til en felles niårig grunnskole. Yrkesskolene og det tidligere teoretisk orienterte og universitetsforberedende gymnaset ble erstattet av den allsidige videregående skolen. Allmennlærerne fikk også en stadig viktigere posisjon i grunnskolen på bekostning av de universitetsutdannede lektorene og adjunktene etter den nye lærerutdanningsloven i 1973.

Det kultiverte mennesket

Begrepet om «det kultiverte mennesket» stod sentralt i Nordlands pedagogiske tenkning. Hun understreket til stadighet at skolens viktigste oppgave var å dyrke fram en fellesskapsfølelse som ville gi grunnlag for trygghet, vekst og utvikling. «Selv om resultatet av denne skolepolitikk», skrev Eva Nordland i det som nærmest må betraktes som selve formålsparagrafen for de store skolereformene fra slutten av 1950-årene til midten av 1970-årene, «i første omgang, eller kanskje til og med varig, skulle bli noe mindre innsats på det teoretiske og produksjonsmessige felt, så vil heller ikke dette være en avgjørende innvending mot den mer omfattende målsetting. Mennesket trenger nå i det hele å gå inn i en periode med mer vekt på sine sosiale og kunstneriske aspekter og muligheter».

Styreverv og organisasjonsarbeid

Nordland har vært leder av Kringkastingsrådet, Lærerutdanningsrådet og Rådet for konflikt- og fredsforskning, og hun var leder av regjeringens ungdomsutvalg i 1972–1976. Hun har vært norsk og skandinavisk representant på utdanningsspørsmål i internasjonale organisasjoner og rådgiver for flere land.

Nordland deltok i freds- og nedrustningsarbeid og var medstifter av organisasjonene Nei til atomvåpen (1979) og Kvinner for fred (1980). Hun stod sentralt i gjennomføringen av de internasjonale fredsmarsjene i 1981 (København–Paris), 1982 (Stockholm–Moskva) og 1983 (New York–Washington). Hun var leder i Norges Fredslag i 1986–1990.

Forfatterskap

Forfatterskapet hennes spenner fra vitenskapelige avhandlinger og artikler til lærebøker, populærvitenskapelige bidrag og debattinnlegg. Hun har blant annet utgitt:

  • Psykologi og mentalhygiene (1968)
  • Ungdom i Norge (1979)
  • Fremtid for vår jord (1983)
  • Miljøpedagogikk (1986).

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Jarning, Harald: «Eva Nordland – mellom psykologisk og samfunnsrettet pedagogikk» i Thuen, Harald og Vaage, Sveinung (red.): Pedagogiske profiler (2004) 321–341, isbn 82-7935-074-8

Kommentarer (2)

skrev Morten Haave

Vil henstille til at NBL-artikkelen oppdateres med d-dato..

svarte Mari Paus

Hei! Takk for kommentaren, jeg har lagt til d-dato i NBL-artikkelen nå. Med vennlig hilsen Mari Paus

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg