Faktaboks

Gardar Eide Einarsson
Født
12. januar 1976, Oslo
Untitled Wall Painting (Total Revolution) av Gardar Eide Einarsson fra 2001
/BONO.
Lisens: Vernet verk

Gardar Eide Einarsson er en av de mest framtredende norske samtidskunstnerne på 2010-tallet. Einarsson jobber med funnet materiale, bilder og symboler som han konverterer til plakater, fotografi, maleri, video og installasjonsprosjekter. Det han lager, blir beskrevet som antiestetisk, politisk og institusjonskritisk i arven etter 1960- og 1970-årenes konseptkunst.

Einarsson har sin utdannelse fra Vestlandets kunstakademi i Bergen 1996–2000, Staatliche Hochschule fur Bildende Künste – Städelschule i Frankfurt 1999–2000 og det uavhengige studioprogrammet ved Whitney-museet i New York fra 2001 til 2003. I tillegg studerte han arkitektur ved Cooper Union School of Architecture i 2002.

Forskningsbasert kunst

I utstillingen Power has a Fragrance ved Astrup Fearnley Museet i 2011 viste Einarsson et stort antall arbeider med et grafisk, svart-hvitt og trykksaklignende uttrykk. Bildene inneholder provokative tekster og ikonografi som stammer fra amerikanske subkulturer, revolusjonære grupper og gangstermiljøer, som Einarsson har hentet på internett. Arbeidene hans undersøker ofte makt og hvordan denne kommer til uttrykk i bilder.

Dette graffitilignende billedspråket gir assosiasjoner til marginalisert politisk virksomhet, men også til popkunstens appropriasjoner på 1960-tallet.

Arbeidene til Einarsson har imidlertid et sterkt innslag av slapstick, her kjennetegnet av rennende maling og et upolert utseende.

Kritiske kunstprosjekter

Einarssons kunst er langt fra enhetlig. Senere utstillinger viser for eksempel et større innslag av farger i både installasjonsarbeider og malerier. Einarssons ulike prosjekter har imidlertid en satirisk og humoristisk undertone som er felles for dem.

I likhet med kunstneren Matias Faldbakken, som Einarsson ved flere anledninger har samarbeidet med, synes valg av medier å være underordnet kunstverkenes idé om å undersøke marginale kulturfenomener. Einarsson vier spesielt den mannlige outsideren, myten om den amerikanske cowboyen og macho-individet et kritisk blikk.

Einarsson og Faldbakken regnes begge som såkalte «nykonseptualister», en kunstretning som i norsk sammenheng har blitt knyttet til galleriet STANDARD (OSLO) i Oslo.

Einarsson bor og arbeider i New York og Tokyo.

Utstillinger i utvalg

  • The Violence under the surface, Louisiana museum, København, 2017
  • Festspillutstilling, Bergen Kunsthall, Bergen, 2013
  • Sorry if I got wrong, bur something definitely isn't right, Team Gallery, New York, USA, 2012
  • Gardar Eide Einarsson, Maureen Paley, London, England, 2012
  • Gardar Eide Einarsson, Bonniers Konsthall, Stockholm, Sverige, 2011
  • Power has a Fragrence, Astrup Fearnley Museet, Oslo, 2010
  • No chaos, Damn it!, Standard, Oslo, 2008
  • Whitney Biennial 2008, Whitney Museum, New York, USA, 2008
  • Tokyo Underworld, Nils Stærk Contemporary Art, København, Danmark, 2006
  • Leashed or Confined, Team Gallery, New York, USA, 2005
  • o.u.t.l.a.w., Atle Gerhardsen, Berlin, Tyskland, 2003
  • Momentum – Nordic Festival for Contemporary Art, Moss, Norge, 2000
  • Notes From the Underground, Galleri 21:25, Oslo, 1999

Utsmykninger i utvalg

  • The Loneliness of the Long Distance Runner, Ås videregående skole, Akershus

Offentlige samlinger i utvalg

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Øystein Ustvedt, Ny norsk kunst etter 1990, 2011

Faktaboks

Gardar Eide Einarsson

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg