Kirkerommet er helt ut preget av 1600-tallet og er så godt som uten moderniseringer fra det 20. århundre. Det lange, lavloftete kirkerommet er dekorert med akantusmaleri i gult og grått på rødmalte vegger og i himlingen. Innelukkete kirkestoler med fyllingsdører og til dels dekorerte vanger står på begge sider av midtgangen i skipet.
Vinduene sitter høyt på sørveggen og slipper dagslyset ned i rommet, filtrert i gulgrønne toner av gammelt glass. På nordveggen er det tydelige spor etter et langsgående galleri som ble satt opp i 1767 og tatt ned på slutten av 1800-tallet. I øst marker en brystning med dreide spiler skillet mellom skipet og koret. Over koråpningen henger et 1600-tallskrusifiks og Kristian 6s monogram (1730–1746). På sørsiden av korskillet står prekestolen, et snekkerarbeid i barokkstil fra omkring 1600.
Koret har som skipet dekorerte vegger og himling fra 1600-tallet, men er langt dårligere bevart. Over malte draperier vises scener fra Jesu liv, mens himlingen veksler mellom ranker og geometriske figurer, de sistnevnte som en sen refleks av renessansens formspråk. Dekorasjonene i koret ble overmalt på slutten av 1800-tallet og avdekket under restaureringsarbeider i 1970-årene.
Alterbordet har trefyllinger i renessansestil og en innskrift som forteller at det ble skjenket kirken av Matthe Wellemsøn Ribe og Mergretth Lauritzdatter i 1603. Altertavlen er i to etasjer, der hovedfeltet er en del av et senmiddelaldersk helgenskap, med «Anna selv tredje», en framstilling av Maria med barnet og hennes mor, Anna. Arbeidet er nordtysk, trolig fra Lübeck. Selve altertavlen er nyere, fra 1695, i forenklet, men umiskjennelig barokkstil.
Koret ble bygd i 1633, samtidig som dåpsrommet i motsatt ende av kirken. Men mens koret er laftet, er dåpsrommet bygd i stavverk, tydeligvis av gjenbrukte materialer. Ved siden av inngangen står en prestestol, et lite galleri, som ble rekonstruert i 1983.
På nordveggen i skipet henger en minnetavle som forteller om utbedringsarbeidene på kirken i 1633. Maleriet i tavlen framstiller bygging av en kirke med murt førsteetasje og bindingsverk over. Trolig var det på denne tiden kirken fikk liggende panel. Bare østveggen i koret har stående kledning, som i kontrast til resten av kirken er bruntjæret. Takrytteren bærer årstallet 1648, mens 1810 er utstanset i vindfløyen på toppen av løkkuppelen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.