PR er en forkortelse for Public Relations; et fagfelt som handler om hvordan organisasjoner forsøker å utvikle gode relasjoner med sine omgivelser. I dagligtale brukes gjerne PR om det å skaffe medieomtale av et produkt, en tjeneste, en person eller en organisasjon. Tradisjonelt er det også det som i hovedsak har vært oppgaven til den som jobber med PR.

Faktaboks

Også kjent som
forkortelse for public relations

Som praktisk og akademisk fag, har det imidlertid vært en utvikling der positiv mediedekning bare regnes som et av flere mulige virkemidler for å nå virksomhetens mål. Den som jobber med PR, vil derfor kunne ha en rekke ulike oppgaver som inkluderer alt fra å produsere innhold til sosiale medier, lage nettsider, kontakte politikere og arrangere interne eller eksterne møter. På et mer overordnet nivå kan vedkommende jobbe med virksomhetens strategi, omdømme og krisehåndtering.

Særlig i europeisk sammenheng bruker en gjerne betegnelsen strategisk kommunikasjon istedenfor PR eller public relations. I akademisk sammenheng er det imidlertid et skille. Strategisk kommunikasjon regnes da gjerne som en videre betegnelse som også tar opp i seg andre disipliner slik som markedsføring, omdømmebygging, ledelseskommunikasjon, og organisasjonskommunikasjon.

Som akademisk felt inkluderer PR teori som skal hjelpe praktikere med å gjøre en bedre jobb, for eksempel ved å lage kommunikasjonsstrategier som bidrar til at virksomheten når sine mål. I tillegg finnes det teori om hva PR gjør i, for og med samfunnet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Broom, G. M., & Sha, B.-L. (2012). Cutlip and Center's effective public relations (11 ed.). Prentice Hall.
  • Ihlen, Ø. (2013). PR og strategisk kommunikasjon: Teorier og fagidentitet. Universitetsforlaget.
  • Ihlen, Ø., & Fredriksson, M. (red.)(2018). Public relations and social theory: Key figures, concepts and developments. Routledge.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg