Solo
Reklamefoto for Solo 1970 med skiløperen Harald Grønningen.
Av /DEXTRA Photo.
Lisens: CC BY 2.0

Solo er et varemerke for en norsk leskedrikk med appelsinsmak lansert i 1934 på grunnlag av en svensk oppskrift og først produsert av Tønsberg Bryggeri. Varemerket ble i 1940 overtatt av Nora Fabrikker og ble det første riksdekkende varemerke for leskedrikk i Norge, men produksjonen fortsatte på lokale mineralvannfabrikker.

Produsentene dannet i 1948 Soloforeningen og i 1965 markedsføringsselskapet AS Solo. I 2023 fordelte eierandelene i aksjeselskapet seg på Ringnes AS (91,15 prosent), Oskar Sylte Mineralvannfabrikk (8,25 prosent) og Soloforeningen (0,6 prosent).

Solo var lenge Norges mest solgte leskedrikk, men er nå forbigått av amerikanske Coca-Cola og Pepsi-Cola.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg