Thor Bendz Kielland var en norsk kunsthistoriker og museumsmann.
Etter et års ansettelse ved Norsk Folkemuseum ble han i 1918 knyttet til Kunstindustrimuseet i Oslo, først som konservator og i 1928–1960 som direktør. Han behandlet mange sider ved norsk og internasjonal kunstindustri, særlig sølvkunst og vevkunst.
Fra hans omfattende bokproduksjon kan nevnes Gullsmedhaandverket i Oslo og Christiania (1924, sammen med Henrik Grevenor), Norsk gullsmedkunst i middelalderen (1927, doktoravhandling), Om gullsmedkunst i hundre år. J. Tostrup. 1832–1932 (1932) og Norsk billedvev 1550–1800 (3 bind, 1953–1955).
Han var i 1918 en av initiativtagerne til Foreningen Brukskunst, der han lenge nedla et stort arbeid, likeså i museenes organisasjoner, blant annet som formann i Norske Museers Landsforbund i 1936–1949. Med sin estetiske sans og praktiske erfaring sammen med en utpreget arrangørglede har han satt spor i norsk museumsvesen. Som seremonimester ved Universitetet i Oslo fornyet han store deler av dets seremoniell.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.