VR-briller
En spesiell type dataskjerm bygget inn i briller kan brukes til å skape en illusjon av virtuell virkelig. Det virtuelle synsfeltet vil omslutte brukeren slik at vedkommende blir mindre bevisst på den egentlige virkeligheten rundt seg.
VR-briller
Av .

Virtuell virkelighet er en illusjon, vanligvis generert ved hjelp av ulike typer informasjonsteknologi, som gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted.

Faktaboks

Også kjent som

virtual reality, VR

Illusjonen behøver ikke å være komplett, men den må være tilstrekkelig naturtro til at brukeren kan leve seg inn i den ved hjelp av naturlige sanser og ferdigheter.

Begrepet blir ofte forkortet til VR (Virtual Reality).

Immersjon

Når slike illusjoner fungerer, vil de omslutte brukeren slik at vedkommende blir mindre bevisst på den egentlige virkeligheten rundt seg. Dette kalles for immersjon. Evnen til å omslutte brukere på denne måten, kalles for immersivitet.

Sanseinntrykk

Virtuelle virkeligheter blir som regel formidlet ved hjelp av datagrafikk, av og til i kombinasjon med andre sanseinntrykk, for eksempel lydeffekter eller mekaniske impulser.

Det går også an å lage effektive illusjoner med enklere midler, for eksempel tekstlig samhandling eller vanlige brettspill.

Handlingsrom

Det som skiller en virtuell virkelighet fra andre typer fiksjon er at den i tillegg til sanseinntrykkene tilbyr et handlingsrom, det vil si at inntrykkene blir påvirket av ting brukeren gjør, for eksempel skriver kommandoer, trykker på knapper eller beveger seg på bestemte måter.

Underbevisste tilbakekoblinger

Noen illusjoner responderer også på ubevisste, kroppslige signaler, for eksempel øye- og hodebevegelser. Dette kan øke immersjonsgraden, fordi illusjonene blir bekreftet uten at vi tenker over det. Se biofeedback.

Sosialt samspill

Det er også mulig å konstruere kunstige steder som rommer flere brukere samtidig slik at de for eksempel kan samarbeide eller konkurrere med hverandre.

Bruksområder

Dataspill

Svært mange dataspill er basert på en eller annen form for virtuell virkelighet.

Opplæring

Teknologien har lenge vært brukt til å gi opplæring som ellers ville ha vært dyr og risikofylt, for eksempel fly- og båtsimulatorer. Den benyttes også for å trene på tekniske prosedyrer innen medisin, for eksempel kirurgi. Fordelen er at legen kan trene på prosedyren i en situasjon som ligger svært nær virkeligheten, men uten å risikere å skade en pasient.

Psykiatrisk behandling

Den har også blitt brukt som ledd i behandling av fobier hvor mennesker blir utsatt for det de er redde for slik at de kan trene seg opp til å mestre frykten.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg