Bahrain (øk. kart)

Økonomisk aktivitet.

Av /Store norske leksikon ※.

Oljeanlegg i Bahrains ørken.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Bahrains økonomi er dominert av olje- og gassektoren. Landet er likevel en liten oljeprodusent, og har måttet satse på andre sektorer for en mer langsiktig økonomisk utvikling. Bahrain har dermed en av de mest diversifiserte økonomiene i regionen, og har blant annet utviklet en betydelig industribase. Landet er også et regionalt bank- og finanssenter og en turistdestinasjon.

Bahrain har et godt utbygd velferdssystem og høy levestandard. Staten har betydelig delaktighet i det økonomiske liv, men har siden 1990-årene fremmet en privatiseringspolitikk. Personinntekt skattlegges ikke, men en merverdiavgift ble innført for de fleste varer og tjenester i 2019.

Bahrain er i stor grad avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Omtrent 80 prosent av arbeidsstokken i landet er utenlandske statsborgere, de aller fleste fra Asia. Det er imidlertid en politisk målsetting å øke andelen bahrainske statsborgere i arbeidslivet.

Økonomisk utvikling

Bahrain var i 1932 det første landet i Golfen som utvant olje for eksport. Før oljealderen bestod landets næringsvirksomhet stort sett av handel, fiske, båtbygging og perlefiske. Etter at perleindustrien i Golfen kollapset på starten av 1930-tallet, kunne de nye oljefunnene mer enn kompensere for perlehandelen, og landet opplevde en rask økonomisk utvikling.

Bahrains oljereserver var likevel forholdsvis begrensede. Inntektene fra petroleumssektoren ble derfor brukt for å etablere en mer diversifisert økonomi, en politikk som ble ført allerede fra 1950-tallet. Blant annet har landet fremmet utviklingen av en betydelig industribase. Fra 1969 satset Bahrain særlig på aluminium, og flere industrier med utspring i produksjon av aluminium har blitt etablert. Et petrokjemisk produksjonsanlegg åpnet i Sitra i 1985, og det har også blitt etablert kapasitet på skipsbygging og skipsreparasjoner.

Videre etablerte Bahrain seg etter hvert som regionens fremste bank- og finanssenter. Dette ble forsterket i 1989 med åpningen av en børs. Bahrains posisjon som handels- og finanssenter har imidlertid i økende grad blitt utfordret av andre land i regionen, særlig De forente arabiske emirater. I senere år har også turisme blitt en viktig næringsgren for landet, og størstedelen av turistene kommer fra andre land i regionen, særlig Saudi-Arabia og Kuwait.

På tross av at Bahrain har en mer sammensatt økonomi sammenlignet med en del andre land i regionen, står oljesektoren normalt for rundt 85 prosent av inntektene i statsbudsjettet. Følgelig er landets økonomi svært sårbar for svingninger i oljeprisene, og i årene etter det globale oljeprisfallet i 2014 har Bahrain registrert vesentlige underskudd i statsbudsjettet og opparbeidet mye gjeld.

I 2018 ble det kjent at Bahrain har funnet betydelige oljefelter utenfor landets vestkyst, noe som utgjør det største funnet i landet siden 1932.

Bergverk og industri

Første oljebrønn, 1931.
Det ble funnet og utvunnet olje i Bahrain mens landet var et britisk protektorat. Bildet viser landets første oljebrønn, i drift i 1931.
Av .

Bahrain begynte kommersiell oljeutvinning allerede i 1932. Landet er imidlertid blant de mindre produsentene, og i januar 2018 var Bahrains kjente reserver på 124,6 millioner fat. Omfattende leting ble gjennomført i 1980-årene, uten at større funn ble gjort. I 2018 ble det imidlertid kjent at de nylig oppdagede oljefeltene anslagsvis skal holde så mye som 80 millioner fat.

Bahrain nyter i tillegg godt av utvinningen fra Abu Saafa-feltet mellom Bahrain og Saudi-Arabia. Etter en avtale mellom de to landene skal Bahrain motta halvparten av inntektene fra feltet, som produserer cirka 300 000 fat per dag. Feltet drives av det saudiske selskapet Saudi Aramco.

Bahrain etablerte allerede i 1936 oljeraffineriet i Sitra, som i dag er det eldste i Golfen som fortsatt er i bruk. Raffineriet driftes av det statlig eide selskapet Bapco og tar imot olje produsert både i Bahrain og i Saudi-Arabia. I 2015 produserte Bahrain 274 000 fat per dag. Det er imidlertid satt i gang et prosjekt for å utvide kapasiteten til raffineriet i Sitra til 360 000 fat per dag. Bahrain produserer også naturgass og hadde i 2018 kjente reserver på cirka 92 milliarder kubikkmeter.

Bahrain har brukt inntektene fra petroleumssektoren for å etablere en diversifisert industri, og har fra 1969 satset særlig på aluminium. Det statlig eide selskapet Aluminium Bahrain drifter et av verdens største aluminiumsverk, og aluminium er landets største eksportvare etter olje og gass. Andre industrier er petrokjemisk produksjon, skipsreparasjoner og prosessering av blant annet stål og matvarer.

Finans

Finanssektoren er Bahrains største sektor utenom olje og gass, og stod i 2019 for over 16 prosent av landets bruttonasjonalprodukt. Landet er et regionalt bank- og finanssenter og huser over 400 internasjonale, regionale og lokale finansinstitusjoner. Både konvensjonelle og islamske banker er etablert i landet. Finanssektoren reguleres av Bahrains sentralbank.

Jordbruk og fiske

Innhøsting i Bahrain
En bonde i Bahrain høster inn avlingen. Jordbruket er av mindre betydning, dels på grunn av sviktende vanntilgang. Dadler er viktigste jordbruksprodukt.
Av /ILO/Apex Image.
Lisens: CC BY NC ND 2.0
Daddelhøst i Bahrain
Høsting av dadler i Bahrain.
Av /ILO/Apex Image.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Bahrain er lite egnet for jordbruk, og sektoren har aldri spilt noen sentral rolle i landets økonomi. I 2017 var bare én prosent av yrkesbefolkningen sysselsatt innen landbruket, og sektoren sto for kun 0,3 prosent av bruttonasjonalproduktet samme år.

Siden 1970-årene er cirka 3/4 av jordbruksarealet i nord, den delen av Bahrain som har hatt mest landbruk, forlatt, med en gradvis nedgang i landbruksproduksjonen som følge. En av hovedårsakene er en gradvis uttørring av ferskvannsreservoarene, og en forsalting av de gjenværende reservene. Myndighetene har investert i økt produksjon av enkelte matvarer, blant annet melk, grønnsaker og egg.

Fiskeriene er også av liten økonomisk betydning, selv om det er forekomster som bare i liten grad blir utnyttet. Fisket er siden 1970-årene imidlertid hardt rammet av omfattende forurensning i Golfen.

Turisme

Turisme har i senere år utviklet seg til å bli en viktig næringsgren, og i 2018 sto turismen for rundt sju prosent av Bahrains bruttonasjonalprodukt. Med sin plassering sentralt i Golfen er Bahrain en populær destinasjon for regionale turister, som blant annet kommer for å oppleve det landet har å tilby innen shopping, restauranter, uteliv og historiske attraksjoner. Den klart største gruppen kommer fra nabolandet Saudi-Arabia. Regionale turister tiltrekkes blant annet av det forholdsvis liberale samfunnet i Bahrain. I motsetning til i Saudi-Arabia er det for eksempel lovlig å drikke alkohol, og Bahrain har en livlig utelivssektor.

Utenrikshandel

Bahrain har normalt overskudd på handelsbalansen med utlandet. De viktigste eksportpartnerne er De forente arabiske emirater, Saudi-Arabia, Japan og USA, og de viktigste eksportvarene er råolje og naturgass, samt produkter fra kjemisk industri. Det er også en betydelig re-eksport fra Bahrain. Landets viktigste importpartnere er De forente arabiske emirater, Kina, Saudi-Arabia og USA. Bahrain inngikk en frihandelsavtale med USA i 2006.

Samferdsel

Bahrain har et godt utbygd veinett av høy standard. En cirka 25 kilometer lang veibro, ferdigstilt i 1986, knytter Bahrain til Saudi-Arabia. Hovedstaden Manama, som ligger på hovedøya Bahrain, har også veiforbindelse til øyene Sitra og Muharraq. Det er ikke utbygget noe jernbanenettverk i landet.

På Muharraq ligger den internasjonale lufthavnen, som er et knutepunkt for flytrafikken generelt i Midtøsten. Flyplassen er i tillegg hovedkvarter for det statlig eide flyselskapet Gulf Air. Havna Mina Sulman har dypvannshavn og store containerterminaler, og er en viktig frihavn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg