Faktaboks

Arturo Toscanini
Uttale
toscanˈini
Født
25. mars 1867, Parma, Italia
Død
16. januar 1957, New York, USA
Arturo Toscanini

Arturo Toscanini

Av /NTB Scanpix ※.
Erich Kleiber og Arturo Toscanini
Arturo Toscanini (til høyre) møter den østerrikske dirigenten Erich Kleiber i 1930
Av /Das Bundesarchiv.
Lisens: CC BY SA 3.0

Arturo Toscanini var en italiensk dirigent og en av 1900-tallets betydeligste og mest berømte dirigenter. Toscanini huskes spesielt som dirigent ved La Scala-operaen i Milano, Metropolitan-operaen i New York og for kringkastingsorkesteret NBC Symphony Orchestra i New York, som ble etablert spesielt for ham.

Toscanini forlot Italia under fascismen i 1930-årene og ble amerikansk statsborger i 1939, hvor radio- og TV-overførte konserter gjorde ham til et mediefenomen og noe av en kulturinstitusjon.

Han var svigerfar til pianisten Vladimir Horowitz.

Karriere

Toscanini ble født i Parma og utdannet seg på stipend til cellist ved konservatoriet der. Debuten som dirigent kom på en turné i Sør-Amerika i 1886: I Rio de Janeiro steppet han 19 år gammel inn for en dirigent som orkesteret var kommet på kant med, og ledet fremførelser av Giuseppe Verdis Aida etter hukommelsen.

Senere samme år ledet han en nypremiere på operaen Edmea av Alfredo Catalani i Torino, noe som førte til han ble en forkjemper for Catalanis verker. Han fortsatte en tid som cellist og spilte i orkesteret ved urpremieren på Verdis opera OtelloLa Scala-operaen 5. februar 1887.

Toscanini ble en av de mest ettertraktede dirigentene i Italia. Han dirigerte urpremieren på Ruggero Leoncavallos Pagliacci på Teatro dal Verme i Milano 21. mai 1892 og urpremieren på Giacomo Puccinis La bohème på Teatro Regio i Torino 1. februar 1896.

Han ledet sin første orkesterkonsert i Torino i 1896 med musikk av Franz Schubert, Johannes Brahms, Pjotr Tsjajkovskij og Richard Wagner.

La Scala og Metropolitan

Toscanini ble førstedirigent ved La Scala i 1898 og ledet forestillinger her frem til 1908.

I 1908–1915 var han engasjert ved Metropolitan-operaen. Her dirigerte han hovedsakelig italiensk repertoar, ofte med den berømte tenoren Enrico Caruso, men også operaer av Wagner. Han ledet også urpremieren på La fanciulla del West av Puccini i 1910.

Toscanini ledet La Scala-orkesteret på turné i USA i 1920–1921 og var tilbake ved La Scala som musikksjef i 1921–1929. Her ledet han urpremieren på Puccinis siste opera Turandot 25. april 1926 og fulgte opp med USA-premieren på Metropolitan-operaen samme høst.

Gjestedirigent

Toscanini dirigerte ved Festspillene i Bayreuth i 1930–1931 og ved Festspillene i Salzburg i 1934–1937.

Toscanini var først en tilhenger av Benito Mussolini, men ble etter hvert en markant motstander av fascismen. Han avsluttet sine engasjementer ved festspillene da nazistene overtok. I 1938 var han med og etablerte Lucerne Festival som et sveitsisk motstykke til de tyske og østerrikske festspillene.

Toscanini ble en viktig gjestedirigent ved kringkastingsorkesteret BBC Symfoniorkester i London i 1930-årene. Det ble Toscanini-feber i Stockholm da han ledet Kungliga Filharmoniska Orkestern i konserter i 1933, 1934 og 1937. Ved det første besøket gjestet han og orkesteret også København.

Han ledet åpningskonserten 26. desember 1936 til Palestina Symfoniorkester, symfoniorkesteret som var etablert i Palestina av jødiske flyktninger fra nazismen, det senere Israel Filharmoniske Orkester.

NBC Symphony Orchestra

Fra 1930-årene skapte Toscanini seg en karriere i USA. Han var sjefdirigent for New York-filharmonien i 1928–1936.

I 1937 fikk han sitt eget orkester, NBC Symphony Orchestra, som ble etablert og drevet av kringkastingsselskapet National Broadcasting Corporation (NBC). Dirigentene Artur Rodzinski og Pierre Monteux ble engasjert for å bygge opp orkesteret, og det holdt sin første radiooverførte konsert 13. november 1937 under ledelse av Monteux. Toscaninis første konsert var 25. desember samme år.

Toscanini ledet dette orkesteret i radiosendte konserter hver uke. I 1950 fikk orkesteret et fjernsynsstudio til disposisjon. Det fikk betegnelsen 8–H og ble et kjent begrep for fjernsynspublikummet. Herfra overførte man operafremførelser. Radiosendinger og plateopptak for selskapet RCA Victor skjedde stort sett i Carnegie Hall.

Toscanini trakk seg tilbake sommeren 1954, 87 år gammel, og NBC-orkesteret ble truet av nedleggelse. Men de fleste av musikerne gikk sammen om å drive videre under navnet Symphony of the Air. De samarbeidet med dirigenter som Leonard Bernstein, Fritz Reiner og Leopold Stokowski og gjorde flere plateinnspillinger. Orkesteret ble imidlertid oppløst i 1963.

Repertoar og stil

Toscaninis repertoar bestod, foruten italiensk opera, i stor grad av de tysk-østerrikske klassikerne, men også av fransk og russisk musikk. Han dirigerte helst ren orkestermusikk snarere enn konsertverker med solist, men har likefullt etterlatt seg noen betydelige innspillinger av slike verker.

Som de fleste dirigenter i sin generasjon holdt han Ludwig van Beethoven høyt i ære og hadde hans symfonier svært ofte på spilleplanen.

Toscanini stilte seg kritisk til de vilkårlige og subjektive fremførelsene, både innenfor opera og symfonisk musikk, som han hørte som ung. Han studerte notene inngående og kritisk, satte seg inn i komponistenes synspunkter og kom til å fremstå som en av de første moderne dirigentene med en mer objektiv og partiturtro tilnærming til komponistens verk.

Tolkningene, som er bevart i en rekke plateinnspillinger og konsertopptak, kombinerer det ildfulle og dramatiske, til tider nesten eksplosive, med en helt suveren orkesterbalanse og klarhet i form. Kritikere i samtiden berømmet Toscanini for hans rytmefølelse og klare dynamikk og for at alle linjer i musikken, ikke minst i verker av Beethoven, syntes å fremstå uten noen tilsløring eller forvrengning.

For å oppnå dette krevde Toscanini mer av musikerne enn det som var vanlig. Dette medførte blant annet en til tider autoritær, nærmest tyrannisk væremåte på podiet, som i vår tid er avskaffet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Sachs, Harvey: Toscanini: Musician of Conscience, 2017, isbn 978-1-63149-490-1

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg