Coca-Cola

Coca-Cola. Reklameplakat fra 1938. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005–2007.

Av /KF-arkiv ※.
Coca-Colaflasker

Coca-Cola har et design som har gjort merket kjent over hele verden.

Coca-Cola er en populær amerikansk leskedrikk og en av verdens fremste merkevarer. Oppskriften ble laget i 1886 av farmasøyten John Styth Pemberton (1831–1888) i Atlanta i Georgia. Coca-Cola inneholder blant annet ekstrakt av kokablader og kolanøtter, ingredienser som har gitt leskedrikken sitt navn.

Faktaboks

Også kjent som
Coke

Drikken virker stimulerende på grunn av sitt innhold av koffein. Kokabladene gjorde at Coca-Cola de første årene antagelig inneholdt en ørliten mengde kokain, som på 1800-tallet var et legalt stoff.

Ved Pembertons død overtok Asa Griggs Candler farmasivirksomheten og grunnla i 1892 Coca-Cola Company. Kortformen Coke kom i muntlig bruk allerede før den første verdenskrig, opptrådte på flasker fra 1941 og ble registrert som varemerke i 1945.

I dag lages Coca-Cola på lisens og markedsføres og selges over hele verden, med unntak av landene Cuba, Nord-Korea og Russland. Coca-Cola kom inn på det russiske markedet etter Sovjetunionens fall, men trakk seg ut igjen i 2022, som følge av Russlands invasjon av Ukraina.

Varianter

Opp gjennom årene har det blitt lansert flere varianter av Coca-Cola. I tråd med økt helsefokus i samfunnet ble Diet Coke lansert i 1982, også kalt Coca-Cola Light. I 1985 endret selskapet oppskriften og lanserte New Coke, som hadde en litt søtere smak. Dette skapte voldsomme protester. Coca-Cola ble nedringt av misfornøyde kunder, selv Fidel Castro engasjerte seg og uttalte at New Coke var et eksempel på forfallet i det amerikanske samfunnet. Før det hadde gått tre måneder hadde selskapet relansert originalen, denne gangen under navnet Coca-Cola Classic.

I 2005 kom Coca-Cola Zero, som nå kalles Coca-Cola Zero Sugar. Den tradisjonelle colaen heter i dag Coca-Cola Original Taste.

Markedsføring

Christmas truck
Coca-Cola Christmas Truck ble til i en reklamekampanje i 1995 og har siden blitt en juletradisjon der trailere kjører fra by til by.
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Coca-Cola regnes som et av verdens mest kjente og verdifulle varemerker og er kanskje det beste eksempelet på global markedsføring av en merkevare. Markedsføringen er blant annet kjennetegnet av at man har holdt på varemerkets grafiske profil gjennom historien, også i de land hvor man har måttet transkribere navnet til andre alfabeter. Den særpregede flasken (utformet av Alexander Samuelson) ble lansert i 1916 og patentert i 1960.

I reklamekampanjer har Coca-Cola lett gjenkjennelige slagord med fengende melodier, som It's the real thing (1942, relansert 1970), Things go better with Coke (1963), Coke is it (1981), You can't beat the feeling (1988) og Always Coca-Cola (1993).

Coca-Cola er også synlig ved store idrettsarrangementer, har vært sponsor for de olympiske leker siden 1928, fotball-VM siden 1976 og de paralympiske leker siden 2020. I den mindre kondisjonskrevende enden av skalaen sto selskapet bak en rekke verdensomspennende jojo-kampanjer i siste halvdel av 1900-tallet.

Coca-Cola-julenissen

Klassisk Coca Cola-reklame med Santa Claus

Den amerikanske julenissen, Santa Claus, fikk sin endelige form i 1931 da reklametegneren Haddon Sundblom ble engasjert for å utvikle en julekampanje for Coca-Cola. Med Sundbloms tegninger fikk julenissen rød drakt, høye støvler, bredt skjegg og hvite pelskanter på lue og jakke.

Klassisk Coca Cola-reklame med Santa Claus
Av .

På 1920-tallet startet Coca-Cola med reklamekampanjer knyttet opp mot julefeiringen, og i perioden 1931 til 1964 tegnet svensk-amerikanske Haddon Sundblom julenisser for selskapet. Sundbloms julenisse var godslig og tykk med hvitt skjegg, kledd i rød drakt med detaljer i hvitt skinn, sort belte og lærstøvler. Som reklamekampanje var dette svært vellykket, for i populærkulturen er det nettopp Coca-Cola-nissen som regnes som malen for hvordan en ordentlig julenisse skal se ut.

I 1995 lagde Coca-Cola en reklamefilm med en julepyntet trailer i vinterlandskap, tonesatt av melodien Holidays are coming. Dette ble en stor suksess, og i 2001 fulgte selskapet opp med fysiske Coca-Cola Christmas Trucks i flere land, deriblant Norge. Dette har blitt en juletradisjon som er svært populær blant barn og unge.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (1)

skrev David Olsen

Jeg syns det burde skrives en egen artikkel om drikken cola, som eksisterer i ulike merker. Slik er det gjort her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cola

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg