Draktene har opp gjennom tidene forandret seg radikalt, men kan også ha forandret seg suksessivt. Som allerede nevnt har materialtilgangen hatt betydning for hvordan draktene har sett ut. Men valg av materiale til detaljer som til belter, lue, sko har vært avhengig av materialtilgangen. Her har jeg nevnt at tinntråd en stund ble erstattet av broderigarn på lule- og sørsamisk område. Enkelte drakter er også påvirket av religiøsitet, slik læstadianismen kan ha påvirket dekoreringen av luene i Finnmark.
Når en leser gamle kilder, ser en også at fargebruken på draktene har variert gjennom historien. Frem til 1800-tallet var det ganske vanlig at folk brukte tradisjonelle samiske klær. Men fra da av og fremover begynte samer mange steder å gå over til «vanlige» klær. I enkelte områder gikk det så langt at bruken av tradisjonelle klær suksessivt forsvant, og en så ikke lenger kofta til daglig og mistet dermed kontakten med tradisjonen. Dette skjedde for eksempel på kysten av Troms og Finnmark.
Ettersom drakten var et hverdagsplagg, var det også viktig å tilpasse formen etter idealet om at plaggene skulle fungere både som arbeidsplagg og festplagg. Behovet for litt farge i hverdagen ble dekket av at de som sydde klærne, klippet til mønster i farger. Nordpå, dvs. i Troms og Finnmark og på samme måte på finsk og svensk side, har klipping av dekor til draktdeler ofte bestått av sikksakkmønster i ulike størrelser. I enkelte områder har denne dekoreringsmåten av hals, remser og arm- og koftekanter fortsatt helt frem til i dag. Dette gjelder drakten i Enare, Arjeplogssamisk drakt (som også brukes på norsk side), Karesuando/Jukkasjärvi og drakten i Varangerområdet. I andre områder, som i Karasjok/Tana området, gikk drakten enten ut av bruk eller klippingen av mønster ble erstattet med ferdigkjøpte band, som i Karesuando- og Kautokeino-drakten. De sjøsamiske revitaliserte og nykonstruerte draktene har beholdt disse sikksakk-dekorasjonene. Dette kan en kanskje kalle en felles «mote» i drakten på 1800-tallets nordlige Sápmi. I Karasjok og Kautokeino har sikksakkremser igjen blitt moderne.
I enkelte andre områder begynte en å lage koftene mer figursydd. Aira/Tuolja/Sandberg skriver at den lulesamiske kofta i dag sys mer etter figuren enn tidligere. Maja Dunfjeld skriver at rundt 1970-tallet var mange sørsamiske kofter figursydde, men at de etter hvert har fått mer vidde igjen.
En periode gikk en over til å bruke bare få bunnfarger over hele Sápmi. Disse fargene var enten blå, grå eller svart klede. Dette kan en si er etterkrigstidens mote. Når det derimot gjaldt barn og kvinners sommerkofte, kunne fargene variere. Dette var en tendens som holdt seg godt inn i 1980-årene. Igjen er det litt vanskelig å si med sikkerhet hvorfor det var mer enhetlige fargekombinasjoner, men en skal ikke utelukke at etter krigen hadde mange sluttet helt å bruke kofta til daglig, og da tok en i bruk den koftefargen som sist var i bruk – og mente at slik var kofta.
Koftemoten har også fulgt moten for øvrig. Dette gjelder spesielt kvinnenes kofter. Da puffermer var på mote, kunne en også finne puffermer på kofter. Da miniskjørt var på mote, ble koftene kortere. På 40-, 50- og 60-tallet ble også kommager byttet ut, først med beksømsko og deretter vanlige sko, antagelig fordi drakten ikke lenger var et hverdagsplagg. Jeg kan også selv huske fra min barndom i Karasjok på slutten av 1960-tallet at når vi skulle være riktig fine, tok vi gummistøvler til kofta.
«Siste skrik» når det gjelder drakt er uværskappen (luhkka). I dag er dette et plagg som både gutter og jenter vil ha, fordi uværskappen/ponchoen generelt er et moteplagg nå.
Mange ganger kan en også se på drakten at den er inspirert av andre områders draktskikk. Aira/Tuolja/Sandberg skriver at lulesamer på 1940-tallet sydde ferdigkjøpte sikksakkbånd på kledesremser på kofta. Det kan være at syerskene ble inspirert av innflyttede Karesuandosamer. For noen år siden ble en hals sydd av hvitt silkestoff med dekor, og tatt i bruk i Kautokeino. Dette er en hals som jenter og kvinner bruker under sjalet. En slik hals har tidligere blitt brukt i dette området, men har gått ut av bruk. En slik hals finnes også i Karesuando-området. Dagens hals kan være inspirert av lulesamisk- og sørsamisk brystklede. Også mange i andre nordsamiske områder bruker etter hvert denne halsen.
Bruken av samiske drakter i enkelte områder – som i Kautokeino og til en viss grad i Karasjok (selv om det hører til sjeldenhetene) – har hatt en jevn kontinuitet som hverdagsplagg. Likevel må en kunne si at det hører til sjeldenhetene at noen bruker drakten daglig. Derimot kan en se deler av drakten, som sko, lue, votter og sjal i daglig bruk.
På slutten av 1970-tallet, samtidig med at samebevegelsen fikk et oppsving, fikk også den samiske drakten et nytt liv. Mange steder hvor en hadde sluttet å bruke kofte, ble kofta et viktig symbol for samisk identitet. Folk begynte også å interessere seg for å finne ut om historien til de forskjellige draktene, noe som ga inspirasjon til å bruke flere grunnfarger på selve kofta. Flere lærte seg å sy drakten med tilbehør, slik at det igjen var mulig å sette sitt personlige preg på sin egen drakt.
Å bruke kofte når samer samles på sine egne «nasjonalforsamlinger» (Sametinget) i Sverige, Norge og Finland, er en ny «tradisjon» . Selv om de ikke bruker kofte daglig, velger de fleste representantene å ta på seg kofte under Sametingets sammenkomster. Dette har også gjort at folk har vendt seg til å se drakten i nye sammenhenger, som et klesplagg som symboliserer samhørighet. Selv de som kanskje ikke tidligere har eid en samisk drakt, skaffer seg gjerne kofte med tilbehør når de kommer inn på Sametinget.
Når vi snakker om samisk draktskikk i dag, kan forståelsen av hva drakt er være forskjellig. For noen består drakten av kofte, belte, lue og sko. For andre består drakten også av pesk, forskjellige sko, votter, etc. Disse draktdelene kan enkelte ganger brukes sammen med «vanlige» klær. Det er ikke uvanlig å se eldre kvinner rundt om i Sápmi som går med «samelue» til bukser og dunjakke.
Kommentarer (1)
skrev Ove Pettersen
Billedteksten "Sommer- og vinterlue fra Kautokeino." er feil.
Feilen kommer fra overskriften i den angitte referansen:
https://www.flickr.com/photos/vitenskapsmuseet/49622570272/
"Herreluer fra Kautokeino." Under den kommer det riktige:
"Sommer- og vinterlue fra Karasjok for menn. Vinterluen har beverpels rundt kanten."
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.