Faktaboks

Fernando Pessoa

Født: Fernando António Nogueira Pessoa.

Uttale
pessˈoa
Født
13. juni 1888, Lisboa, Kongedømmet Portugal (nå Portugal)
Død
30. november 1935, Lisboa, Den andre portugisiske republikk (nå Portugal)
Portrett av Fernando Pessoa

Fernando Pessoa

Portrett av Fernando Pessoa
Av .

Fernando Pessoa var en portugisisk dikter som regnes blant 1900-tallets viktigste forfattere, på høyde med James Joyce, Franz Kafka og Virginia Woolf. I Portugal regnes han som den største forfatteren etter nasjonalskalden Luís de Camões.

Mens han levde, utga Pessoa lite, og han var knapt kjent utenfor litterære kretser. Etter hans død fant vennene en koffert full med til dels uorganiserte manuskripter med dikt, prosastykker og brev som de organiserte og utga. Pessoas mest kjente verk er Uroens bok, som ble publisert i 1982, nesten 50 år etter forfatterens død, og som bidro til at han fikk den posisjonen han har i dag.

Heteronymer

Pessoa er kjent for sine mange ulike fiktive dikterpersonligheter (heteronymer). Tekstene hans har ulike forfattere med eget liv, språkstil, litterære retninger og til og med horoskoper. Til tross for at det finnes over 130 heteronymer, er det kun få av disse som er helt utviklet og som har evne til å polemisere med hverandre.

De tre viktigste heteronymene er:

  • Alberto Caeiro, som er antiintellektuell og tilsynelatende naiv
  • Ricardo Reis, som er formell forfatter av klassiske oder
  • Álvaro de Campos, som er modernistisk og dionysisk

Pessoa var en dikter med mange masker, og dette gjenspeiler seg i tekstene hvor han ofte var opptatt av jeg-ets instabilitet og opplevelsen av «å være både jeg og de andre».

I periferien av den portugisiske litteraturen (fra 1910 til 1930-årene)

Mens han levde, utga Pessoa lite, og forfatterskapet hans var kun kjent i litterære kretser. Han utga noen få tynne bøker på engelsk og en diktsamling på portugisisk. Han publiserte riktignok over 200 dikt og prosatekster, under ulike navn og i forskjellige tidsskrifter, aviser, hefter og flygeblad, men alt var i små opplag og nådde et begrenset publikum.

Ved to anledninger opplevde han en viss suksess. Første gang var i 1915 da han var med på å grunnlegge det første modernistiske tidsskriftet i Portugal (Orpheu, 2 nummer). Her publiserte han under navnet Álvaro de Campos de futuristiske diktene «Maritim ode» og «Triumfode». Andre gang var i 1934 da han mottok han en litterær pris for diktsamlingen Mensagem, som handler om Portugals historie i et episk perspektiv.

Som Álvaro de Campos, Alberto Caeiro og Ricardo Reis publiserte han dikt i tidsskrifter som var vanskelige å få tak i. Da han gikk bort, så det ut som om både Pessoa og de andre dikterpersonlighetene hans aldri skulle nå en stor leserkrets.

Amerikakofferten og Pessoas gjennombrudd i Portugal (fra 1940 til 1980-årene)

Pessoa etterlot seg en amerikakoffert med over 27 000 upubliserte dikt, prosafragmenter, dramatiske skisser og brev. Kofferten inneholdt også en veiviser gjennom Lisboa og krimnoveller. I 1942 begynte to venner av Pessoa, Gaspar Simões og Luís de Montalvor Montalvor, å utgi forfatterens «samlede verk» i ti bind på Ática-forlaget. Til tross for at de utelot flere dikt og ikke inkluderte prosatekster, fikk man frem et mye større og rikere bilde av denne underlige dikteren med mange masker.

Etter at Simões og Montalvor hadde publisert diktene Pessoa skrev under sitt eget navn, startet de å publisere bindene til de tre viktigste heteronymene.

Álvaro de Campos

I 1943 samlet de Álvaro de Campos’ tekster, både de publiserte bidragene og noen ukjente dikt. Da ble det lettere å følge med på Campos’ utvikling. I starten var han opptatt av futurisme, fart, optimisme, teknologi, maskiner, vold, frivers og dristige språkeksperimenter som fornyet den portugisiske litteraturen. Etterhvert ble han en desillusjonert og pessimistisk dikter som glemte sine tidligere formelle eksperimenter, men som fremdeles var i stand til å skrive storartede dikt som for eksempel «Tabacaria».

Alberto Caeiro

I 1946 publiserte de Poemas av Alberto Caeiro. Boken besto av Caeiros allerede publiserte dikt, og i tillegg like mange ukjente. For første gang ble nå hele «O Guardador de Rebanhos» («Sauerhyrden») tatt med. Identitet mellom mann og natur, evne til å se og føle, enkelt språk, antimetafysikk, hedenskap og førkristen tid er kanskje de viktigste nøklene for å forstå Caeiros poesi.

Ricardo Reis

I det samme året kom Odes av Ricardo Reis ut, som inkluderte flere titalls ukjente dikt. Poesien hans er preget av en sirlig form i metrisk og strofisk forstand. Språket er høytidelig. Temaene omhandler ofte hedenske guder, tidens flyktighet og forgjengelighet, nytelse, likegyldighet og sjelsro. Derfor er Reis regnet som en neoklassisk Horats påvirket av både hedonisme og epikurisme.

Det var Aticas utgave i ti bind som i stor grad bidro til å kanonisere og popularisere Pessoa som dikter i Portugal. Etter hvert kom også et gjennombrudd for Pessoas prosa med Uroens bok (originaltittel: O livro do dessassossego, utgitt 1982) i spissen. I løpet av 1960- og 1970- årene hadde det allerede kommet ut andre bøker som samlet mange av Pessoas publiserte og upubliserte tekster om estetikk, filosofi og politikk.

Mottagelsen utenlands

Historien til Pessoas anerkjennelse utenlands har flere milepæler.

I 1960 ble det utgitt en fransk antologi med Pessoas og heteronymenes dikt i den både prestisjefylte og populære samlingen Poètes d’aujourd’hui av forlaget Seghers.

Kort tid etterpå kom noen antologier ut på spansk i Mexico, Argentina og Spania. Den meksikanske antologien var bearbeidet og oversatt av Octavio Paz og inkluderte også et viktig essay om Pessoas mangfoldighet, Fernando Pessoa, el desconocido de sí mismo (1961).

I 1968 skrev Roman Jakobson og Luciana Stegagno Picchio en berømt fagartikkel om retoriske oksymoroner i Pessoas forfatterskap, der de påsto at den portugisiske dikteren var like viktig som Joyce, Pablo Picasso og Le Corbusier. På dette tidspunkt var Jakobson en av de fremste litteraturviterne i verden, og dette bidro til at Pessoas diktning ble enda mer anerkjent i fagkretser.

I 1971 ble flere poetiske antologier publisert på engelsk både i England, USA og Skottland, og tre år senere utga Penguin Books Fernando Pessoa: Selected Poems som et bevis på at poeten var på vei til å nå en større leserkrets utenlands.

Likevel måtte man vente på at oversettelsene til prosasamlingen Uroens bok (O livro do desassossego) så på dagens lys for at Pessoa egentlig ble erkjent som en sentral modernistisk skikkelse i den vestlige verden.

Uroens bok: i sentrum av verdenslitteraturen

Boken ble første gang utgitt av Jacinto do Prado Coelho, Maria Aliete Galhoz og Teresa Sobral Cunha i 1982. De tilbrakte mange år på å samle, transkribere og studere hundrevis av manuskripter og tekster fra Pessoas koffert, og nesten alle tekstene var ukjente. Denne utgaven publiserte ikke de utvalgte tekstene i en kronologisk rekkefølge, men sortert under temaer. Etter hvert kom flere utgaver ut som enten valgte den tematiske eller den kronologiske versjonen. Utgavene har også ulike utvalg tekster.

Uroens bok består av et stort antall fragmentariske og merkelige nedtegnelser, gjort over en tjueårsperiode av kontoristen Bernardo Soares som fremstår som et halvheteronym. Kun 12 av over 400 fragmentene ble publisert mens Pessoa var i live, og nedtegnelsene var skrevet i kladdebøker, på løse ark, konvolutter og servietter uten en ordentlig plan.

Selv om det finnes noen som påstår at boken er en slags dagbok eller roman, er det veldig vanskelig å definere sjangeren den tilhører. Boken er egentlig en samling av fragmenter og aforismer uten sammenheng, der Bernardo Soares går gjennom livet i Lisboa som en anonym, livsudugelig og drømmeaktig skikkelse preget av trangen til å gi litterært uttrykk til angsten, pessimismen, nihilismen og identitetsproblemet han er rammet av. Bokens betydning kan kanskje oppsummeres av mellomtitler som «Smertefullt tomrom», «Likegyldighetens estetikk» og «Apokalyptisk følelse». Tekstene er filosofisk og poetisk prosa av høy kvalitet, og de er ofte aforistiske og skrevet i et høytidelig språk.

Uroens bok ble snart mottatt som et modernistisk mesterverk. I løpet av 1980-årene ble boken oversatt til spansk, fransk, italiensk og tysk. I 1991 kom fire engelske oversettelser ut i England og USA. Blant disse fantes Richard Zeniths oversettelse som senere skulle bli revidert, utvidet og kjøpt av Penguin Books for å integreres i den berømte samlingen Penguin Classics i 2002. Samme år var ledende internasjonale forfattere enige om å kåre boka til en av de hundre beste bøkene gjennom tidene.

I kjølvannet av gjennombruddet ble Pessoas Oeuvres poétiques (2001) utgitt i den prestisjefylte samlingen La Pleiade (Gallimard, Paris) som forsøkte å samle alle dikt skrevet av Pessoa og heteronymene i et 2074-siders bind.

Også på 2000-tallet har det kommet nye utgivelser fra Pessoas hånd. Noen skrifter skrevet på fransk ble publisert med tittelen Obras de Jean Seul de Méluret i 2006, og over 40 nye prosastykker ble publisert av Campos i Prosa de Álvaro de Campos i 2012.

Fanfiction

Andre forfattere har også gitt sine bidrag til Pessoas univers. José Saramago utga romanen Det året Ricardo Reis døde, og Antonio Tabucchi har utgitt Fernando Pessoas tre siste dager, en skjønnlitterær bok hvor Pessoa møter sine egne dikterpersonligheter. Begge bøkene er oversatt til norsk.

Oversettelser til norsk

  • Uroens bok, 1997, originaltittel: Livro do desassossego, 1982, oversatt av Christian Rugstad
  • Djevelens time, 1998, originaltittel: A hora do diabo, oversatt av Bård Kranstad
  • Den anarkistiske bankier, 1995, originaltittel: O banqueiro anarquista, oversatt av Henning Kramer Dahl
  • Stoikeren, originaltittel: A educacão do estoico

Dikt og prosa i utvalg

  • Det er ikke meg jeg forestiller, 1988, oversatt av Henning Kramer Dahl
  • Å vere ein annan – poesi og prosa i utval, 2022, oversatt av Øystein Vidnes

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg