Faktaboks

Francesco Cavalli

Pier Francesco Caletti

Uttale
cavˈalli
Født
14. februar 1602, Crema, Italia
Død
14. januar 1676, Venezia, Italia
Francesco Cavalli
Francesco Cavalli
Francesco Cavalli
Av /Treccani 1931.

Francesco Cavalli var en italiensk komponist, organist og kormester. Med sine 41 operaer markerte Cavalli seg som en av de viktigste musikkdramatikerne i sin samtid.

Biografi

Pietro Francesco Caletti vokste opp i Crema i Lombardia, hvor faren var organist i domkirken. Som ung mann dro Francesco med sin fremtidige mesen, adelsmannen Federico Cavalli, til Venezia. Hit kom Francesco, som etter hvert tok Cavalli-familiens navn, til en velstående havneby med mange teatre og et rikt kirkemusikalsk liv. Takket være Venezias rike impulser fikk Cavalli en utmerket musikkutdannelse.

I Venezia kom Cavalli tidlig i kontakt med Claudio Monteverdi, som selv var kapellmester i Markuskirken. I 1620 ble Cavalli ansatt som organist i Santi Giovanni e Paolo – en annen av de større kirkene i byen. I løpet av få år etablerte Cavalli seg i byen som en anerkjent musiker og komponist. Cavalli produserte i løpet av de første elleve årene av karrieren sin hele tolv operaer, noe som viser med hvilken selvfølge og tilpasningsdyktighet han arbeidet.

I 1659 ble Cavalli invitert til hoffet i Paris av kardinal Jules Mazarin. Oppdraget var å skrive operaen Ercole amante til feiringen av bryllupet til kong Ludvig 14 og prinsesse Maria Teresia. Oppdraget ble fullendt i 1660, men var ingen god opplevelse for Cavalli. Hele prosessen var gjennomsyret av intriger og skandaler, iscenesatt av Solkongens egen komponist Jean-Baptiste Lully. Da Cavalli vendte tilbake til Venezia i 1662, var det som en desillusjonert mann.

Komposisjonsstil

Stilen til Cavalli kan betegnes som konservativ, til tider nesten reaksjonær. Cavalli var streng i sin forståelse av begrepet verosimiglianza. Med andre ord etterstrebet han sannsynlighet og virkelighetsnærhet på scenen. I ånden til sine forgjengere skrev Cavalli med den hensikt at teksten skulle oppfattes som tale, selv om rollekarakterene på scenen i realiteten sang.

I Cavallis operaer føres derfor handlingen helst fremover av resitativer, som binder små arier sammen til en tettvevd dramatisk enhet. Dette er særlig fremtredende i La Didone, som er skrevet til en libretto av Giovanni Busenello – en av Venezias mest produktive librettister. Busenello skrev også librettoen til Monteverdis L'Incoronazione di Poppea og til tre andre operaer av Cavalli: Gli amori d’Apollo e di Dafne, La Statira og La prosperità infelice di Giulio Cesare dittatore.

Midten av 1600-tallet ble høydepunktet til den venezianske operaen. Cavallis evne til å ivareta det dramatiske forløpet i librettoen var en av faktorene som sikret ham publikumssuksess i samtiden. Den gjennomkomponerte arien ga rikelig med dramatiske muligheter; rollekarakteren kunne begynne arien i én sinnstilstand og avslutte den i en helt annen. En vanlig teknikk var å la en arie vokse ut av et resitativ, for så å vende tilbake til den mer tekstlige formen.

Da smaken hos publikum etter hvert beveget seg bort fra teaterkunst i retning av ren sangprestasjon, ble det dramatiske forløpet gjerne ofret til fordel for rent virtuoseri. For de kjente sangerne, fremfor alt kastratene, ble den italienske operascenen et sted for å briljere med koloratur og andre imponerende effekter. Utviklingen gikk altså bort fra gjennomkomponerte og nokså enkle arier i monodisk stil, til en formalisert standardform hvor ariene ble helt løsrevet fra resitativene. Mens resitativene tidligere hadde vært det bærende elementet i forestillingen, fikk ariene mot andre halvdel av 1600-tallet hovedfokuset.

Uttrykket i musikken

Cavalli skrev i en tilgjengelig stil. Resitativene er alltid varierte, ofte skrevet i arioso-form. Det harmoniske språket er gjerne enklere enn i eksempelvis Monteverdis musikk. Et av de mer fremtredende trekkene ved Cavallis musikk er melodienes uttrykksfullhet. Lamentoet, som ble etablert som form hos Monteverdi, ble i Cavallis hender ofte forfinet i rytmen til en passacaglia. Lamentoet fra La Calisto er kanskje et av de beste blant mange eksempler i sjangeren. Andre nevneverdige lamenti fra Cavallis operaer er Misero Apollo fra Gli amori d’Apollo e di Dafne (1640), L’alma ria fra La Didone (1641)og duetten Ah, questo é limeneo fra Ormindo (1644).

Da Cavalli døde i 1676, var musikken hans blitt umoderne. Hans teksttro musikkstil, hvor resitativer og arier fulgte hverandre i en nærmest kontinuerlig strøm, var ikke lenger etterspurt av musikkmarkedet. Nummeroperaen ble med sin klisjéfylte form den gjeldende operastilen til langt utpå 1800-tallet.

Les mer i Store norske leksikon

Utvalgt litteratur

  • Bianconi, Lorenzo and Pestelli, Giorgio: The History of Italian Opera. Volume 4: Opera production and its resources. The University of Chicago Press, 1998.
  • Cavalli, Francesco og Faustini, Giovanni: La Calisto. Faber Music Ltd 1975.
  • Cavalli, Francesco og Busenello, Gian Francesco. La Didone. Recorded at Teatro Malibran. Venezia 2006. Dynamic Srl, Italy 2007.
  • Glover, Jane: Cavalli. B. T. Batsford Ltd, London 1978.
  • Glover, Jane: The Peak Period of Venetian Public Opera. The 1650s. Proceedings of the Royal Musical Association, Vol. 102 (1975 – 1976), pp. 67-82.
  • Hicks, Anthony: Cavalli and La Calisto. The Musical Times, Vol.111, No. 1527. 1970.
  • Rosand, Ellen: Opera in seventeenth-century Venice. The creation of a genre. University of California Press, 1991.
  • Rosand, Ellen: The descending Tetrachord: An Emblem of Lament. The Musical Quarterly, vol. 65.1979. Oxford University Press, 1979.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg