Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) var et norsk transportkonsern med hovedkontor i Bergen. Selskapet ble etablert i 1880, og gikk inn i det nye transportkonsernet Tide ASA i 2006 etter å ha fusjonert med Gaia Trafikk, og opprettet datterselskapene HSD Sjø AS og HSD Buss AS.
Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap drev sjøtransport, busstransport og spedisjon og logistikk for godstransport med bil og jernbane. På sjøen hadde HSD hurtigbåt- og fergeruter i Hordaland og deler av Rogaland, blant annet Flaggruten med hurtigbåt mellom Stavanger og Bergen. Bussrutene dekket store deler av Vestlandet, dessuten turbusser og ekspressbusser. HSD drev også landsomfattende godsvirksomhet i form av spedisjon og logistikk med kjøp av biltjenester fra andre selskap.
Største eier var fra 1999 Rogaland Trafikkselskap AS (Stavangerske AS fra 2003), et heleid datterselskap av Det Stavangerske Dampskibsselskab AS (DSD), som var eid av stavangermannen Harald Carsten Folke Hermansen (1945–2006) gjennom holdingselskapet Folke Hermansen AS. I 2007 ble Stavangerske AS og Tide Sjø AS fusjonert under navnet Tide Sjø AS og ble et datterselskap i Tide ASA, men i 2011 ble sjøvirksomheten fisjonert og organisert under navnet Norled AS. Sommeren 2019 solgte det familieeide selskapet Det Stavangerske Dampskibsselskab AS alle sine aksjer i Norled AS til det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Managment, som eier 50 prosent hver.
Kommentarer (2)
skrev Sverre Olav Lundal
HSD blei i 2006 slått saman med Gaia Trafikk. Det nye selskapet heiter Tide.
svarte Erik Bolstad
Takk!
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.