Faktaboks

Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap
HSD
Pipe med den gamle HSD-logoen
Pipe med den gamle HSD-logoen
Av /NTB Scanpix.
Logo
Logo
Av .
Hurtigbåten Baronen, 1998
Hurtigbåten Baronen, 1998
Av /NTB Scanpix.
SS «Vikingen», 1865.
SS «Vikingen», 1865.
Av .

Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) var et norsk transportkonsern med hovedkontor i Bergen. Selskapet ble etablert i 1880, og gikk inn i det nye transportkonsernet Tide ASA i 2006 etter å ha fusjonert med Gaia Trafikk, og opprettet datterselskapene HSD Sjø AS og HSD Buss AS.

Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap drev sjøtransport, busstransport og spedisjon og logistikk for godstransport med bil og jernbane. På sjøen hadde HSD hurtigbåt- og fergeruter i Hordaland og deler av Rogaland, blant annet Flaggruten med hurtigbåt mellom Stavanger og Bergen. Bussrutene dekket store deler av Vestlandet, dessuten turbusser og ekspressbusser. HSD drev også landsomfattende godsvirksomhet i form av spedisjon og logistikk med kjøp av biltjenester fra andre selskap.

Største eier var fra 1999 Rogaland Trafikkselskap AS (Stavangerske AS fra 2003), et heleid datterselskap av Det Stavangerske Dampskibsselskab AS (DSD), som var eid av stavangermannen Harald Carsten Folke Hermansen (1945–2006) gjennom holdingselskapet Folke Hermansen AS. I 2007 ble Stavangerske AS og Tide Sjø AS fusjonert under navnet Tide Sjø AS og ble et datterselskap i Tide ASA, men i 2011 ble sjøvirksomheten fisjonert og organisert under navnet Norled AS. Sommeren 2019 solgte det familieeide selskapet Det Stavangerske Dampskibsselskab AS alle sine aksjer i Norled AS til det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Managment, som eier 50 prosent hver.

Historikk

HSD ble grunnlagt 1880 ved en sammenslutning av interessentskapet Hardangeren (dannet 1869) og Det Søndhordlandske Dampskibsselskab (dannet 1872). I 1883 tok HSD over Det Vestlandske Dampskibsselskab, i 1923 Hordaland Dampskibsselskab, i 1962 Det Midthordlandske Dampskibsselskab og i 2002 innenriksfergene og bussrutene til Bergen-Nordhordland Rutelag (BNR).

Flaggruten ble startet i 1974 som et samarbeid mellom HSD, Det Stavangerske Dampskibsselskab og Sandnæs Dampskibs-Aktieselskab. Flaggruten ble overtatt av HSD i 1991.

HSD startet i 1928 også bilruter, og overtok senere flere andre bilselskap, blant annet Voss Frakt 1998, Bergen-Hardanger-Voss Billag (BHV) 1999, Vest Trafikk (også sjøtransport) 2000 og Haugaland Billag 2003. HSD solgte i 2003 sitt godsbilsselskap til Suldal Billag, men fortsatte virksomheten innen godsspedisjon og logistikk.

HSDs verste ulykke i moderne tid var Sleipner-ulykken 26. november 1999, da hurtigbåten Sleipner gikk på grunn i høy fart på Bømlafjorden i Sveio kommune i Hordaland, og 16 mennesker omkom.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Sverre Olav Lundal

HSD blei i 2006 slått saman med Gaia Trafikk. Det nye selskapet heiter Tide.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg