Idar Ulstein var en norsk skipsingeniør og industrileder og en sentral aktør innen norsk skipsbygging og maritim industri.
Ulstein begynte å arbeide i familiebedriften Ulstein mekaniske verksted allerede som 14-åring da faren og grunnleggeren av bedriften, Martin Ulstein, døde brått i 1948. Idar Ulstein utdannet seg til sivilingeniør i 1962 og gikk da rett inn i ulike lederroller i familiebedriften. Han ble disponent for de nye selskapene som kom med da Ulstein mekakaniske verksted kjøpte Molde Verft i 1964, og direktør i 1974 etter fusjonen med Hatlø Verksted til det nye selskapet Ulstein Hatlø. Fra 1985 og fram til 1997 var han konsernsjef for Ulstein Holding, senere styreformann.
Ulsteingruppen, med unntak av verftsvirksomheten som ble beholdt av familien, ble solgt til britiske Vickers i 1999 og kort tid etter videre til Rolls-Royce. Marine-divisjonen i Rolls-Royce kom igjen på norske hender i 2019 da virksomheten ble kjøpt av Kongsberg Gruppen.
Idar Ulstein har markert seg sterkt innen den maritime industrien, både gjennom utviklingen av Ulsteingruppen fra et lite skipsverft til et stort maritimt konsern under hans ledelse og gjennom et stort engasjement i teknologiutvikling og som formann og styremedlem i bransjeorganisasjoner som Skipsbyggerienes Landsforening, Norges Eksportråd og Mekaniske Verksteders Landsforening.
Idar Ulstein ble utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden i 1994.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.