Leiv Eiriksson oppdager Amerika (maleri)

Leiv Eiriksson oppdager Amerika, malt av Christian Krohg, 1893. Olje på lerret, 313 x 470 cm. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo.

Av /KF-arkiv ※.

Leiv Eiriksson oppdager Amerika er tittelen på et maleri utført av Christian Krohg i 1893, etter at han i 1892 gikk seirende ut av en konkurranse med ni andre kunstnere. Konkurransen ble bestilt av The Leif Eriksson Memorial Association i Chicago, som ønsket et historisk bilde av Leiv Eirikssons «oppdagelse» av Vinland rundt år 1000. Bildet skulle vises på verdensutstillingen i Chicago i 1893, og skulle siden gis til byen.

Faktaboks

Også kjent som

Leiv Eiriksson discovering America

Kunstner

Christian Krohg

År
1893
Materiale
Olje på lerret
Størrelse
3,13 × 4,7 m
Plassering
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (Oslo)

Bakgrunn

Verdensutstillingen i 1893 skulle feire at det var 400 år siden at Kristoffer Columbus som den første europeeren «oppdaget» Amerika. Norsk-amerikanerne som bestilte Leiv Eiriksson-bildet ønsket å utfordre denne forståelsen, og markere det med et stort bilde som viste at de norske vikingene hadde vært der nesten 500 år tidligere enn Columbus.

Opprinnelig var det bestemt at en jury ledet av professor Lorentz Dietrichson skulle bedømme verkene. Mange bildende kunstnere i Norge protesterte mot valget av jury, og oppgaven ble da i stedet overdratt til Bildende Kunstneres representative Komité. Denne komiteen utropte høsten 1892 Krohg som vinner av konkurransen.

Motiv

Bildet, som måler 3,13 × 4,7 m, viser øyeblikket da Leiv Eiriksson får land i sikte, og roper ut til mannskapet, som kommer løpende opp på dekk for å se. Bildet er en historisk komposisjon, hvor Krohg har benyttet mange av de samme maleriske grepene som han brukte i sine realistiske sjømannsbilder fra samme tida. Han har gått tett inn på motivet, og med dristige avskjæringer og en bred og skisseaktig penselføring, har han gjengitt det historisk betydningsfulle øyeblikket.

Bildet er ingen tradisjonelt utformet historisk komposisjon, og den moderne, skisseaktige malermåten ser ikke ut til å ha tilfredsstilt oppdragsgiverne. Etter utstillingen var maleriet i flere år ikke tilknyttet et fast sted, inntil norsk-amerikanere (The Leif Erikson Memorial Association) i 1900 ga det til Nasjonalgalleriet i Oslo. Maleriet er i dag i eierskap hos Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Kritikk

I 2023 var bildet gjenstand for en heftig debatt om kanon og kanselleringskultur. Nasjonalmuseets samlingsdirektør Stina Högkvist mente at Krohgs bilde ikke skulle vises i den nye hovedutstillingen på Nasjonalmuseet, blant annet fordi bildet var kolonialistisk. Högkvist beklaget senere uttalelsen. Nasjonalmuseet kommenterte siden at bildet ikke var fjernet av ideologiske grunner, men at det var kvalitetsvurderinger som lå bak valget om ikke å stille det ut.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Steinar Horten

Bildet henger i dag i Nasjonalgalleriet i Universitetsgata i Oslo. Jeg synes siste setning i artikkelen gir uttrykk for at det befinner seg på lageret i Norsk Sjøfartsmuseum.

svarte Georg Kjøll

Hei Steinar. Du har rett i at dette blir litt misvisende. Jeg har omformulert setningen nå og lagt til en avfotografering fra Digitalt Museum i samme slengen. Alt godt fra Georg

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg