Utgangspunktet for Oakeshott er at utdannelse ikke er en nødvendig naturprosess, men en transaksjon mellom generasjoner som kan gis forskjellig utforming og innhold. Det er overveielser om grunnleggende prinsipper og begreper som må ligge til grunn for praktisk pedagogikk, og det er her Oakeshott gir sitt bidrag til den pedagogiske filosofien.
Oakeshott er moderat konstruktivist i den forstand at han anser at mennesker og menneskenes livsverden består av fenomener, fortolkninger, handlinger, relasjoner og situasjoner som mennesker svarer på ut fra egne ønsker og intensjoner. Eller sagt på en annen måte – det er menneskets karakter som tenkende menneske som gjør det både nødvendig og mulig å etablere og vedlikeholde undervisning. Utdannelse er i et samfunns- og historisk perspektiv en innvielse av nye generasjoner i en menneskelig tilværelse som består av menneskelige handlinger, håp, tanker, følelser og vaner.
I Oakeshotts perspektiv er tilegnelse av eksisterende ideer og vaner nødvendig, men utilstrekkelig. Det avgjørende i læring er å utvikle et skjønn basert på kunnskap der velbegrunnede valg kan gjøres. Dette er bare mulig når mennesket ser seg selv i et «levende speil». Det skjer når mennesket kan delta som samfunnsborger og levendegjøre sin egen versjon av menneskehetens kulturelle arv.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.