Aidts neste bok, Balladen om Bianca (2002) falt uten for alle genrebetegnelser. Sammen med grafikeren Kim Lykkes oppsetning og fotografier er Aidts dikt og prosatekster fortellingen om den gåtefulle Bianca, som beskrives gjennom naboenes erindringer om henne. Til sammen danner de en kjærlighetserklæring til livet på kanten av samfunnet.
Novellesamlingen Bavian (2006, norsk 2008) ble Aidts store gjennombrudd. Hun fikk den høythengende danske Kritikerprisen (2006) og Nordisk Råds litteraturpris (2008) for samlingen, som samler temaer fra hele forfatterskapet: det truende kaos under hverdagens overflate, menneskets skrøpelige mentale sunnhet og det dramatiske høydepunkt, som kan endre et liv. Her kan en handletur i et supermarked eller en bryllupsreise til Hellas være begynnelsen på et sammenbrudd. Aidts kjølige og distanserte realisme åpner på denne måten for livets fortrengte angst og avmakt.
I diktsamlingen Poesibog (2008) behandler Aidt sin barndom på 1970-tallets Grønland. Her skriver hun om kollektiver og om foreldrenes skilsmisse. Denne tematisering av Aidts biografi fortsetter i neste diktsamling, Alting blinker (2009), som fører tiden frem til samtiden, hvor Aidt har flyttet til New York. Her møter hun og hennes barn en helt ny hverdag, som setter alt det gamle i perspektiv.
Aidts første roman, Sten saks papir (2012, norsk 2013), er en fortelling om personlig undergang. Farens død og konens ønske om et barn får livet til hovedpersonen Thomas til å falde fra hverandre. Den historie krysses av en kriminalhistorie, hvor farens tidligere liv som kriminell innhenter Thomas’ liv.
Med de to kritikerroste bøker Frit flet (2014), som Aidt skrev i samarbeid med forfatterne Mette Moestrup og Line Knutzon, og gjennom OMINA (2016), skrevet i samarbeid med Mette Moestrup, gjenoppfinner Aidt og hennes medforfattere 1970-tallets collagebøker. I Frit flet analyserer de tre forfatterne spørsmål om kjønn, kropp, identitet og rase gjennom dikt, brev, fotografier og sanger. OMINA fortsetter samme tematikk gjennom langdikt, som vever de to stemmene sammen, med et felles grunnelement i varselet, omen, som både en fremtidsdrøm og en advarsel om kommende tider.
Utgangpunkt for den kritikerroste boken Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage er Aidts sønns bortgang. Boken ble utgitt i 2017 og kom i norsk oversettelse året etter. Diktene og prosatekstene i boken samler seg om beskrivelser av sorgen og det voldsomme tapet, som det nesten er umulig å beskrive eller finne vei gjennom. Her får angsten og redselen et språk, som aldri blir terapeutisk eller dulmende, men uforsonlig og klartseende.
Aidt har oversatt flere av Stian Holes illustrerte barne- og ungdomsbøker til dansk.
Kommentarer (1)
skrev Ingrid Rosseland
Hei! Jeg ser at det står at Aidt fikk den danske Kritikerprisen i 2006 og norsk råds litteraturpris i 2008 for novellesamlingen "Bavian" i innledningen. Men senere i et avsnitt står det ar hun fikk de i henholdsvis 2016 og 2018, lurte på hvilke av de som stemte.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.