Skole i Nigeria (2021)
Elever i en videregående skole i Community Secondary School in Oginigba Community, Port Harcourt, River States, i juni 2021.

I Nigeria følger utdanningen et (1-)6-3-3(-4) system, hvor barneskolen varer i seks år, ungdomsskolen i tre år og den videregående skolen i tre år. Utdanning er prinsipielt gratis og obligatorisk for barn fra de fyller seks år til de er 14 år, altså i barne- og ungdomsskolen. Barna kan også gå i barnehagen i ett år før de starer på barneskolen. Etter videregående kan de gå på universitet i eller en høyskole i fire år og ta en bachelorgrad.

Nigeria bruker svært lite penger på skole og utdanning, kun 0,5 prosent av sitt BNP. Målt som andel av statsbudsjettet er andelen 5,1 prosent i 2021, mens UNESCO anbefaler å bruke minst mellom 15 og 20 prosent. På grunn av korrupsjon brukes ikke alltid pengene til det de egentlig er øremerket til. Nigeria ligger på plass 154 av 180 i Transparency Internationals korrupsjonsindeks (2021).

I forbundsstaten Nigeria har departementet ansvar for en felles utdanningspolitikk og kvalitetskontroll, men jobber for det meste med høyere utdanning. Det er delstatene og lokale myndigheter som først og fremst er ansvarlige for skolene. Siden det finnes flere enn 250 etniske grupperinger i landet, er språksituasjonen utfordrende. Språkene til de tre største grupperingene hausa (30 prosent), joruba (15,5 prosent) og ibo (15,2 prosent) brukes vanligvis som undervisningsspråk i de første tre skoleårene; det er dog også mulig å bruke engelsk eller et annet lokalt språk hvis befolkningssammensetningen i området tilsier det. Fra fjerde trinn er alltid engelsk undervisningsspråket.

I tillegg til språksituasjonen er også den høye befolkningsveksten på 2,53 prosent (2022) krevende, og skolesystemet sliter med å utvikle seg like raskt, både med tanke på skolebygninger og kvalifiserte lærere; den gjennomsnittlige klassestørrelsen ligger rundt 51 barn, i noen delstater nærmere 100 barn (2022). Flere enn 20 millioner barn går ikke i skolen (2022), derav 9,6 millioner i barneskolealderen (2020). Andelen av barna som ikke går på barneskole ligger forholdsvis stabilt rundt 27-28 prosent, andelen av barna som ikke går på verken ungdomsskole eller videregående skole er økende og på henholdsvis 31 prosent og 40 prosent.

En av grunnene til at færre går på skolen er angrepene av terroristgruppen Boko Haram (løst oversatt som «vestlig utdanning er synd») som blant annet bortfører skolejenter. Mellom 2009 og 2015 har de ødelagt 910 skolebygninger og sørget for at ytterlige 1500 skoler ble stengt. I 2021 måtte regjeringen midlertidig stenge 11 536 skoler for å avverge flere angrep, noe som rammet 5,3 millioner barn.

Men det er også kombinasjonen av lave offentlige utgifter, høye skolekostnader for familiene og utbredt fattigdom (40 prosent av befolkningen lever under fattigdomsgrensen, 2022) som holder mange barn vekk av skolen. På grunn av skolemangelen er forholdsvis rimelige privatskoler, som ligger utenfor departementets kontroll, vanlige i byene. På landet kan skoleveien være for lang. I tillegg gifter mange jenter seg svært tidlig; selv om barneekteskap offisielt er ulovlig, var 43 prosent av jentene mellom 20 og 24 år gift da de fylte 18 år (2020).

Ifølge UNESCO var 49 prosent av befolkningen over 15 år analfabeter i 2008. I 2018 hadde andelen sunket til 38 prosent. Mens mange av de unge mellom 15 og 24 år har lese- og skriveferdigheter (75 prosent), er tallet vesentlig lavere for de eldre fra 65 år og oppover hvor bare 28,3 prosent kan lese og skrive (2018). Det finnes gjennomgående store kjønnsforskjeller, menn kan vesentlig oftere lese og skrive enn kvinner, selv blant de unge mellom 15 og 24 år (81,6 prosent mot 68,3 prosent, 2018). Særlig i de nordlige delene av landet er analfabetisme et problem.

Skoleåret begynner i september og slutter i juli.

Førskoleutdanning

23,5 prosent av femåringene benytter seg av et barnehagetilbud (2018).

Grunnutdanning

Offisiell skolestartalder er seks år. I prinsippet er barne- og ungdomsskole både gratis og obligatorisk. En families sosioøkonomiske bakgrunn har likevel stor betydning for hvorvidt deres barn begynner på skolen. Antall privatskoler har økt de siste årene; disse får ikke offentlig støtte.

Fagene i barneskolen er engelsk, matematikk, nigeriansk språk, grunnleggende realfag og teknologi, religion og nasjonale verdier, kulturell og kreativ kunst og arabisk som valgfag. I fjerdetrinn innføres det forberedende yrkesfag (mat og helse, jordbruk, entrepenørskap) og fransk. 86 prosent av barna begynner i barneskolen (2021), men kun 73 prosent av barna fullfører barneskolen. Blant barna fra de rikeste familiene fullfører 97 prosent, blant de fattigste kun 34 prosent (2021).

På slutten av barneskolen mottar elevene et vitnemål. Fortsettelsen i ungdomsskolen skal skje automatisk, og 90 prosent av elevene fortsetter faktisk i ungdomsskolen (2013). Fagene i ungdomsskolen er identiske med fagene i barneskolen, men et eget businessfag er nytt. På slutten av ungdomsskolene finnes det et avsluttende eksamen. Elevene går opp i 10 til 13 fag og må bestå minimum seks fag, deriblant engelsk og matematikk. Deretter får de et avgangsvitnemål, Basic Education Certificate (BEC). 62 prosent av elevene fullfører ungdomsskolen; henholdsvis 94 prosent av de rikeste barna og 27 prosent av de fattigste barna (2021).

Det finnes 90 500 utenlandske flyktninger i landet, først og fremst fra Kamerun, og 3 167 600 internt fordrevne flyktninger (2022). Litt over 40 prosent av flyktningebarna i barneskolealder besøker en barneskole, for ungdomsskolen og videregående synker tallet til omtrent 30 prosent (2021-2022).

Videregående opplæring

92 prosent av barna som fullfører ungdomsskolen, fortsetter i videregående skole (2013). Den omfatter 10. til 12. klasse og er ikke obligatorisk.

Elevene har fire obligatoriske fag (engelsk, matematikk, borgerfag/politikk og et handels-/entrepenørskapsfag), samt flere valgfag fra fire områder (humaniora, matematikk og realfag, teknologi og businessfag). Læreplanen har et forholdsvis tydelig fokus på yrkesfag og skal sørge for at ungdommene med utdanning fra videregående har en sjanse på arbeidsmarkedet i et land som er plaget av høy arbeidsledighet (32,5 prosent i 2021). På slutten av 12. trinn avlegger elevene eksamen i sju til ni fag for å få Senior School Certificate (SSC). Obligatoriske eksamensfag er engelsk og matematikk. Elevene kan ta eksamen på nytt for å forbedre karakterer.

Ved siden av de offentlige skolene finnes det mange – ofte dyre – privatskoler på videregående nivå, særlig i de urbane områdene. Disse tilbyr også internasjonale eksamener som for eksempel international baccalaureate.

Yrkesfaglig utdanning tilbys særlig på 123 tekniske skoler (2022) og avsluttes med henholdsvis National Technical/Commercial Certificates (NTC/NCC) og Advanced National Technical/Business Certificates. Denne type utdannelse er også treårig, og sertifikatene tilsvarer SSCE-sertifikatene. I tillegg finnes det 79 Vocational Enterprise Institutions (VEIer) og 175 Innovation Enterprise Institutions (IEIer) i den private sektoren (2022). Utdanningen leder til National Vocational Certificate (NVC) og har en varighet på ett til tre år.

54 prosent av elevene fullfører videregående opplæring, henholdsvis 90 prosent av de rikeste elevene og 16 prosent av de fattigste (2021).

Høyere utdanning

Obafemi Awolowo University i Ile-Ife (2019)
Den israelske arkitekten Arye Sharon, som hadde studert ved Bauhaus, tegnet aulaen ved Obafemi Awolowo University i Ife-Ife på 1960-tallet. Universitetet er et av landets eldste og har i dag mer enn 30 000 studenter (2022).

Det finnes 170 universiteter i landet, hvorav 43 er føderale universiteter, 48 er delstatsuniversiteter og 79 er private universiteter (2021). Omtrent to tredjedeler av de private universitetene har en religiøs tilknytning, og studentandelen av de private universitetene er generelt lavt. Blant landets eldste universiteter er University of Ibadan, University of Nigeria med hovedcampus i Nsukka, Obafemi Awolowo University i Ife-Ife, Ahmadu Bello University i Zaria og University of Lagos. Disse ble grunnlagt i perioden fra slutten av 1940-tallet til begynnelsen av 1960-tallet. Dessuten finnes det 219 lærerhøyskoler, 165 tekniske høyskoler, 53 spesialiserte høyskoler, 34 jordbrukshøyskoler og 87 helsefaglige høyskoler (2022).

Åtte prosent av ungdommene mellom 18 og 22 år studerte i 2013, henholdsvis 24 prosent av de rikeste ungdommene og 1 prosent av de fattigste. I 2018 hadde tallet økt til 12,1 prosent. Det er stor konkurranse rundt studieplassene, og opptak er basert på SSC-karakterene og Unified Tertiary Matriculation Examination (UTME) som består av eksamen i engelsk og i tre utdanningsrelaterte fag. Noen av de private utdanningsinstitusjonene krever ikke UTME. Kun én av tre deltakere som tar UTME får en studieplass (415 500 av 1 428 379søkere i 2015) på grunn av studieplassmangel. Praktisk sett betyr det at over én million kvalifiserte søkere ikke får studieplass hvert år.

For elever med yrkesfaglig bakgrunn tilbys det ytterlige utdanning etter NTT/NCC-eksamen. I denne inngår det to år med yrkespraksis og ett ytterlige studieår. Elever som har SSC-sertifikat kan studere toårige diplomstudier (med National Innovation Diploma) ved IEI-skolene.

Nigeria er et svært korrupt land slik at suksess i utdanningssystemet kan være avhengig av i hvilken grad studentene og foreldrene er villige til å ty til for eksempel bestikkelser i form av penger, gaver og seksuelle tjenester. I en undersøkelse i 2013 svarte 30 prosent av nigerianerne at de hadde brukt bestikkelser i utdanningssektoren. Andre former for bedrageri omfatter blant annet eksamensjuks, forfalskning av vitnemål, og å få andre til å utgi seg som den som må avlegge eksamen. Det finnes dessuten falske universiteter som utsteder universitetsvitnemål mot penger. Det forekommer også tilfeller der sensorer terroriseres og tilsynsvakter overfalles.

Ni av ti nigerianske studenter kunne tenke seg å studere i utlandet, men har ikke nødvendigvis råd til det. På toppen av ønskelista står Storbritannia, USA, Canada, Tyskland og Australia (2022). Utdanningssystemet møter ikke etterspørselen etter universitetsutdanning, og de underfinansierte nigerianske universitetene har ofte et dårlig rykte. I tillegg finnes det flere og flere middelklassefamilier som har råd til å sende barna til utlandet for å studere. Derfor har Nigeria opplevd en stor vekst i antall studenter i utlandet i vårt århundre, fra 26 997 studenter i 2005 til 71 351 studenter i 2015. De mest populære destinasjonene er Storbritannia, Ghana, USA, Malaysia og Saudi-Arabia (2015). I 2020 hadde antallet studenter i utlandet steget til nesten 100 000.

Historikk

Fram til 1970-tallet kunne universitetene selv bestemme opptakskravene, noe som ble problematisk da antallet universiteter økte. I 1978 ble Joint Admissions and Matriculation Board (JAMB) grunnlagt som er ansvarlig for det nasjonale opptakseksamen Unified Tertiary Matriculation Examinations (UTME). Dette krever bestått SSC eller NTC og er fra 2014 databasert.

Mens landet hadde 16 universiteter i 1980, økte antallet til 152 universiteter i 2017. Særlig på slutten av 1990-tallet økte antallet universiteter da regjeringen oppfordret til etableringen av private universiteter.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Ejiogu, Aloy M. (1986): Landmarks in Educational Development in Nigeria : An Appraisal. Joja Educational Research and Publishers. Les boka i Internet Archive.
  • Ikejiani, Okechukwu, redaktør (1965): Education in Nigeria. Praeger. Les boka i Internet Archive.
  • Madaki, Anuwa Kanibin (2019): The Effect of Corruption on the Educational System in Nigeria. I: British Journal of Education, Vol.7, Issue 11, side 41-49, November 2019. Les artikkelen her.
  • Taiwo, C. O. (1985): The Nigerian Education System : Past, Present, and Future. Nelson Pitman. Les boka i Internet Archive.
  • Weiler, Hans N., redaktør (1964): Erziehung und Politik in Nigeria. Rombach. Les boka i Internet Archive (tysk og engelsk).

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg