Holmenkollbanen ble som Nordens første forstadsbane åpnet fra Majorstuen til Holmenkollen (Besserud) i 1898 og forlenget til Frognerseteren i 1916. Banen var dels en forstadsbane til villastrøkene i vest og dels et transportmiddel for friluftsliv i Holmenkollåsen og Nordmarka. De øvrige vestlige forstadsbanene ble bygd ut og åpnet etappevis til Røa og Sognsvann i perioden 1912–1935, og tunnelen Nationaltheatret–Majorstuen stod ferdig 1928. Fra den første verdenskrig ble sporvognslinjene til forstedene bygd ut, 1917 kom Ekebergbanen i sør, 1926 Østensjøbanen i sørøst og 1934 Kjelsåsbanen i nord; Bærumsbanen i vest ble fullført til Lilleaker (Øraker) 1919, Haslum 1924 og Kolsås 1930.
Tidlig i 1950-årene ble det besluttet å bygge et tunnelbanenett til de nye drabantbyene i øst. Lambertseter- og Østensjøbanen ble åpnet som tunnelbane i henholdsvis 1966 og 1967, Grorudbanen til Grorud i 1966, Vestli i 1975 og Furusetbanen trinnvis i 1970-årene til Ellingsrudåsen 1981. Østensjøbanen ble i 1997 forlenget til Mortensrud i sør.
Et viktig ledd i banenettet er tunnelen som i 1970-årene ble bygd mellom Nationaltheatret og Jernbanetorget, som binder de østlige og vestlige banene sammen. Sentrum stasjon ble åpnet for trafikk i 1977, men stengt på grunn av vannlekkasjer i 1983 og gjenåpnet som Stortinget stasjon i 1987. Alle tunnelbanelinjene ble ved hjelp av ombygginger på enkelte av de vestlige strekningene, samt ved innføring av nytt materiell, gjort gjennomgående øst–vest fra 1995.
I 2006 ble T-baneringen åpnet. Denne T-banestrekningen binder sammen Sognsvannsbanen og Grorudbanen, slik at T-banetogene kan kjøre en ringrute fra sentrum over Storo og Sinsen og tilbake til sentrum. I 2016 ble Lørenbanen åpnet, som kobler sammen Grorudbanen og T-baneringen. En ny vedtatt sentrumstunnel var i 2020 under planlegging. Også en egen bane til Fornebu og forlengelse av Furusetbanen til A-hus er vedtatt gjennom Oslopakke 3.
Kommentarer (4)
skrev Sverre Olav Lundal
svarte Mari Paus
skrev Inga Baadshaug Eide
Burde ikke en artikkel om samferdsel i Oslo handle om hvordan folk reiser inn og ut av og rundt i Oslo? Da stusser jeg over at man begynner med å skrive om flytrafikk. Videre savner jeg tall for bruken av vei- og kollektivnettet. Ifølge den siste reisevaneundersøkelsen skjer 1/4 av reisene i Oslo til fots og 5 prosent med sykkel, men jeg finner ingenting om fortau og sykkelstier. Jeg foreslår å flytte flytrafikken til slutt, ta inn et avsnitt om fortau og gang- og sykkelveier og ta inn noen trafikk- og passasjertall enten i et avsnitt om reisevaner eller i de ulike avsnittene, og hjelper gjerne med å skrive det.
skrev Mari Paus
Hei! Takk for fine tips. Vi venter fortsatt på en oppdatering av denne artikkelen - jeg tipser fagansvarlig om dine innspill. Vennlig hilsen Mari i redaksjonen
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.