Faktaboks

Sigurd Bronger
Født
17. februar 1957, Oslo
"Bæreinstrument for vann"
Brosje (2012): rustfritt stål, forgylt messing
"Bæreinstrument for vann"
Av .
"bæreinstrument for gåse-egg"
Halskjede (2015): stål, gåse-egg.
"bæreinstrument for gåse-egg"
Av .
"Smiley in between"
(2015): gummi, stål, sølv
"Smiley in between"
Av .

Sigurd Bronger er en norsk smykkekunstner. Han arbeider i den nederlandske smykketradisjonen, der enkelhet og stram form dominerer. Med sine bærbare instrumenter gir han smykkene et humoristisk og overraskende uttrykk.

Studier

Sigurd Bronger studerte ved smykkeavdelingen ved Oslo Yrkesskole i 1974–1975. Etterpå gikk turen til Nederland, der han var student ved MTS Vakschool Schoonhoven (1975–1979), en skole for gullsmeder, juvelere, sølvsmeder og urverksteknisk utdannelse. Da han hadde fullført utdannelsen, arbeidet han i tre år som gravør ved stempelfabrikken Koninklijke Fabrieken Posthumus i Amsterdam. Det kontinentale kunstnermiljøet i Nederland var viktig og har formet Brongers kunstoppfatning. Særlig utstillingen «De Stijl 1917–1931» på Stedelijk Museum i 1982 var en viktig øyeåpner for ham. Med denne ble forståelsen for konstruksjon og volum med ett mer åpenbar.

Virksom i Oslo

I 1983 flyttet Sigurd Bronger tilbake til Oslo for å etablere seg som smykkekunstner. Sammen med blant andre Tone Vigeland reiste han i 1986 til USA med vandreutstillingen Design for the Body: New Norwegian Jewellery. Der fikk han innsikt i hvordan gallerisystemet fungerte, og viktigheten av å holde en profesjonell standard.

TRIKK – utradisjonell gullsmedkunst

1987 overtok han plassen etter Liv Blåvarp i verkstedsammenslutningen TRIKK. TRIKK ble etablert i 1983 av blant annet Leif Stangebye-Nielsen og Millie Behrens fra metallinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Samlende for TRIKK-gjengen var at de forholdt seg nok så utradisjonelt til gullsmedkunsten. De arbeidet fortrinnsvis med materialer som stål, gummi og tre.

Geometriske komposisjoner

Fra første halvdel av 1980-tallet var Brongers smykker ofte konstruert over geometriske temaer og grunnformer som kube, kvadrat, kule og ellipse. Utover 1990-tallet ble hans tilnærming til smykker av mer konseptuell karakter. I 1992 laget han noen brosjer i serien «Souvenir from Amsterdam». De var små og hullformede og med plass til små gjenstander som tannpirkere eller et kondom. På separatutstilling i RAM galleri i Oslo 1994 viste han 10 ringer. De var alle montert i hver sin boks montert til veggen med punktbelysning. Med dette utstillingsgrepet synliggjorde han ringene – én og én.

Konseptuell smykkekunst

Brongers objektbaserte tilnærming ble i løpet av 1990-tallet tydeligere. Smykkefunksjonen ble mer underordnet form, tanke og idé. I 1997 begynte han lage smykker med utblåste egg. Goose Egg Ring fra det samme året er utført som en luftballong med egg fastspent til stålsnører som er festet i en gjennombrutt, konisk metallkonstruksjon som i sin tur er montert til en ring. Bruken av egg fører tankene til livets forgjengelighet eller det evigvarende liv. Brosjen Wearable Device for Gallstones fra 1998 er med fem gallestener, tatt ut av kroppen til Brongers mor, og montert i en konstruksjon som kan minne om et kirurgisk instrument. I sin enkelhet er arbeidet en sterk påminnelse om kroppens sårbarhet.

Maskinestetisk tilnærming

Mekaniske og tekniske konstruksjoner har lenge vært Sigurd Brongers signatur. Skruer, muttere og ventiler er elementer som har røtter i det industrielle samfunn, og som han implementerer i sine objekter. Han har en ingeniørs tilnærming til sine kunstverk, og maskinestetikken er ikke av nyttefunksjonell art, men opplevelsesbasert. Noen av Brongers arbeider kan være av absurd karakter, som i Baloon Brooch fra 2001, utført av readymade-materialer som ballong med smilefjes og blodstrykkmålerpumpe. I andre arbeider kan man spore impulser fra avantgardistiske kunstretninger som dadaisme, surrealisme og russisk konstruktivisme.

Arbeider for David-Andersen

Sigurd Bronger har nesten utelukkende laget unikarbeider, fremstilt i ett eksemplar. Blant unntakene er noen smykker og salt- og pepperdryssere i sølv for gullsmedfirmaet David-Andersen (1996). Sistnevnte er i sølv, dråpeformet og loddet sammen av to halvdeler. For disse ble Bronger tildelt Merket for god design i kategorien kunstindustridesign.

Konkurranser og utmerkelser

Sigurd Bronger vant David-Andersens designkonkurranse i 1987. Han har mottatt flere priser, blant annet Kunsthåndverkprisen 1995, Norges Gullsmedforbunds Designpris i 1996 og 2004, Merket for god design i 1997, Jacob-prisen i 2010 og Torsten och Wanja Söderbergs pris i 2012. I 2015 mottok Sigurd Bronger den svenske Prins Eugen-medaljen «för framstående konstnärlig gärning», og i 2016 mottok han Bayerische Staatspreis.

Brongers arbeider er innkjøpt av Victoria & Albert Museum i London, Het Stedelijk Museum i Amsterdam, Nationalmuseum i Stockholm, Nasjonalmuseet og kunstindustrimuseet i København.

Sigurd Bronger var tidligere professor II i Metall og smykkekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Veiteberg, Jorunn og Cecilie Skeide (2011). Sigurd Bronger: Laboratorium Mechanum, Arnoldsche Art Publishers

Faktaboks

Sigurd Bronger

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg