Triztan Vindtorn var en norsk lyriker. Han debuterte i 1970 med Sentrifuge og markerte seg tidlig som en av de mest billedrike og fantasifulle diktere i moderne norsk lyrikk med sine viltre ordspill og neologismer. Han var særlig påvirket av surrealisme og pop-art.
Av tidligere samlinger kan nevnes Froskemannskoret (1974), Versjoner i feberpels (1975) og Hamrende vaffelhjerter (1978). En mørkere tone kommer inn med «vanviddets kvintett» – Huset gråt mye som barn (1979), Trafikklys for elver (1980), I vingenes fotspor (1981), Vi pusser tankens briller (1982) og Vokt dem for huden! (1983) – men billedrikdommen er den samme.
Mer neddempet er Det nedbrente luftslott (1988) og Til deg som søv bort dine draumar (1990). I «Kina-suiten» (Vindblomster fra den innerste esken, 1991; Hvit hegre over silkeveien, 1992) veksles det mellom gjendiktninger av kinesiske poeter og egne dikt som speiler kulturkollisjonen mellom øst og vest. I Som sunket i orda (1993) og Dannebrog i mitt langbente hjerte (1994) gjenopptar Vindtorn sitt surrealistiske billedspråk fra 1970-årene. Hodet er den eneste trekronen som vokser inn i himmelen (1998, illustrert av Hannah W. Knudsen) inneholder fem langdikt, alle om kjærlighet. Paradisets diktatur (2001) er en bok fra Cuba. Her er den poetiske teksten blitt til gjennom lange opphold.
Dikt i utvalg med tittelen På fantasiens barrikader kom i 2002, etterfulgt av samlingene Å skjøte en regnbue (2003), Skriften bak speilet (2005), Slik trær føder barn/Baksideportretter (2006), Jeg kan høre din hånd synge (2007) og Sirkus for usynlige elefanter (2008).
I 1980-årene var Vindtorn med i den poetiske aksjonsgruppen Stuntpoetene sammen med Torgeir Rebolledo Pedersen, Karin Moe, Arne Ruste, Thorvald Steen, Erling Kittelsen, Jón Sveinbjørn Jónsson og Thor Sørheim.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.