Norge (Brukskunst og kunsthåndverk) (bondeinteriør)

Norge har rike tradisjoner innen bygdehåndverk som treskurd, rosemaling, veving, strikking og sølvarbeid. Bildet viser bondeinteriør fra Lognvik gård fra ca. 1790, Rauland i Telemark, med utskåret og rosemalt himmelseng og rosemalt tak.

Av /KF-arkiv ※.

Rosemaling er en form for dekorativ maling med røtter i norsk folkekunst. Den ble i hovedsak utført i bygdene under 1700- og 1800-tallet av håndverkere utenfor de etablerte laugene. Stilen skiller seg mellom distriktene og har tidvis sterkt regionalt særpreg. Den typiske rosemalingen utviklet seg særlig i Hallingdal og Telemark, men også i andre bygdelag som Numedal, Setesdal og Vest-Agder. Typiske dekorelementer er akantusranker, rocailler, drikkevers og blomster av ulike slag. Figurer og landskap forekommer mindre, men er likevel en del av rosemalingen.

Faktaboks

Også kjent som

rosemåling

Rosemalingens opprinnelse

Skap
Hans Syversen Belle sitt veggskap fra ca. 1815–1830 er rosemalt med akantusranker og ektepar på dørbladet.
Skap
Av .
Bolle
Ølbolle innvendig dekorert med drikkkevers. Utvendig med billedfelt av brudefølge langs mundingsranden. Malt i Setesdal/Sirdalstradisjonen, antagelig av Jørund Tjørhom.
Bolle
Av .

Utgangspunktet til rosemalingen finner vi i mange av de gamle norske kirkene. På 1600-tallet ble flere kirker utstyrt med bibelske scener, skriftfelt og rankemotiver på vegger og i tak. Stilmessig hører disse hjemme i middelalderen og renessansen, og i perifere områder holdt gamle stilarter seg lenger enn i sentrale områder. Siden rosemalerne manglet akademisk kunstutdannelse kopierte de ikke eldre mestre, men lot seg heller inspirere. Deres til tider naivistiske uttrykk er det som kjennetegner mye av norsk rosemaling.

Til å begynne med ble teknikken brukt mest på kister og ølboller. Med årene ble den også tatt i bruk til hele romdekorasjoner. Skap og senger, tak og vegger, dører og karmer ble fylt av en frodig, ofte viltvoksende rankeornamentikk. Utgangspunktet er blomsterbarokkens svulmende roser og frukter, kartusjer og flikete bladranker og régencens knekkede bånd. Disse elementene utviklet seg fra 1760-årene under innflytelse av rokokkoens rocaille- og C-former mot større letthet og eleganse, og det oppstod en lekende, asymmetrisk stil som tvangløst fyller felter av enhver form.

Også rosemalte figurmotiver forekommer, men disse er av mindre betydning. Penselføringen er djerv og fri, og fargen, som utelukkende tar dekorative hensyn, gjerne høyt oppstemt i samtidig kraftige og raffinerte klanger. Teknikken viser likevel karakteristiske ulikheter som tillater en å skille ut de forskjellige områder og mestere. I Telemark er Ola Hansson, Thomas Luraas, Knut Mevasstaul og Hans Glittenberg de mest kjente mestere. I Hallingdal, der fargemotsetningene gjerne er dristigere, fantes malere som Truge Gunhildgard, Kitil Rygg, Herbrand Sata og dennes to sønner Niels og Embrik Bæra.

Materialer og teknikker

Kiste
Hans Glittenberg rosemalte kisten i 1823. Den er med eierinitialer og årstall 1823 i sirkelrunde medaljonger. Innvendig er den malt i hvitt og dekorert i rødt.
Kiste
Av .

Det er vanskelig å kartlegge rosemalernes materialer da det finnes få skriftlige kilder. Likevel er det enkelte som kan gi en pekepinn om hvilken type maling og pigmenter som ble tatt i bruk. Malertradisjonen var opprinnelig nedarvet fra byhåndverkeren til bygdekunstneren. Etterpå gikk kunnskapen videre fra mester til elev. Limfargen var rimelig, men ømfintlig for vann. Denne ble derfor mest brukt til takdekorasjoner der slitasjen var mindre.

Rene fargestoffer ble kjøpt i form av stenger og steiner. Disse ble revet til pigment for hånd og så blandet sammen med egnet bindemiddel, eksempelvis linolje. Andre malere fant fargestoffer i naturen utvunnet fra jord og mineraler. Fra jernholdig myrjord fikk man rustrødt, mens kvarts ble til hvitt fargestoff. Enkelte utøvere brukte ferdig maling som de drøyde ut med mel.

Nåtidig rosemaling

Rosemaling

På 1900-tallet ble mye av rosemalingen laget for husfliden og solgt som suvenirer. Disse mangler livligheten og ledigheten til de eldre utøverne.

Rosemaling
Av .

Under 1800-tallet og det tidlige 1900-tallet utvandret mange rosemalere til USA. Tradisjonen er bevart mange steder, og kurs blir holdt, som på Vesterheim, et museum og skole for folkekunst i Iowa. Ellers har mange moderne forsøk på å gjenopplive rosemaling gjennomgående falt mindre heldig ut. Derimot har den vært en viktig inspirasjonskilde for mange av nyere norske kunstnere.

Navnet

Det er knyttet usikkerhet rundt opphavet til ordet rosemaling. Det ble først vanlig i det norske språk omkring 1890, og ble ofte tatt i bruk av husflidsbevegelsen. Det diskuteres om blomsten rose skal være opphavet, grunnet malernes forkjærlighet til å male blomster. En annen teori er at man tatt i bruk ordet rosut (rosute, rosete, rosa) fra dialekt, som betyr dekorativ eller dekorert.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Ellingsgard, Nils (1999). Norsk rosemåling : dekorativ måling i folkekunsten, Det Norske Samlaget
  • Vesaas, Øystein (1954–1957). Rosemaaling i Telemark, Riksantikvariatet
  • Ellingsgard, Nils (1978). Rosemaaling i Telemark, Dreyer
  • Bibow, Helge (1958). Glimt av malerfagets historie, Malermestrenes Landsforbund
  • Anker, Peter (2004). Norsk folkekunst, Cappelen

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg