Faktaboks

Per Hysing-Dahl
Født
31. juli 1920, Bergen
Død
7. april 1989, Bergen
Virke
Forretningsmann, politiker og motstandsmann
Familie

Foreldre: Byrettssekretær Theodor Severin Hysing-Dahl (1891–1973) og Sofie Karoline Hetting Tischendorf (1892–1975).

Gift 21.5.1945 med fysioterapeut Dagny Britt Bartz-Johannessen (13.5.1921–10.11.2013), datter av fabrikkeier og skipsreder Sigfinn Bartz-Johannessen (1889–1962) og sykepleier Emmi Rieber (1890–1984).

Per Hysing-Dahl
Av /Stortingsarkivet.

Per Hysing-Dahl var en norsk politiker fra Høyre (H), motstandsmann og forretningsmann. Under andre verdenskrig ble han i 1940 sjef for MilorgVestlandet, men måtte i 1941 flykte til Shetland. Deretter ble han offiser i Luftforsvaret og flyver i 1943, og han var en av Norges høyest dekorerte krigsveteraner.

Som stortingsrepresentant for Høyre gjennom fire perioder hadde han et glødende hjerte for forsvarssaken. Han var dessuten en dyktig gründer på flere områder i næringslivet.

Hysing-Dahl var medlem av Fana kommunestyre i perioden 1959–1967, formann i Hordaland Høyre i perioden 1971–1972, og 2. viseformann i Høyres hovedorganisasjon i perioden 1972–1974. Videre var han stortingsrepresentant for Hordaland fra 1969 til 1985, formann i forsvarskomiteen fra 1973 til 1981 og stortingspresident i årene 1981–1985.

Motstandskampen

Nervepirrende opplevelser og dristige oppdrag i krigsårene formet Hysing-Dahl for all fremtid som menneske og ikke minst som politiker. Han var knapt ferdig med gymnaset hjemme i Bergen da han som 20-åring møtte okkupasjonsmakten og gikk under jorden som motstandsmann. Han kom seg i hui og hast over Nordsjøen til Storbritannia og videre til «Little Norway» i Canada for å få opplæring som krigsflyger.

I nesten fire år fløy han i nattlige spesialoppdrag for Royal Air Force (R.A.F.) 161 Squadron eller på bombetokter over Tyskland. Men aller mest forsynte han den europeiske undergrunnsbevegelsen, særlig i Frankrike og Norge, med agenter og materiell. Han var en av de få i R.A.F. som ble plukket ut til å lande på okkupert område og bringe med seg franske motstandsmenn som var på flukt fra Gestapo. På selve D-dagen 6. juni 1944 ble han skutt ned over Den engelske kanal, men greide på mirakuløst vis å nødlande og berge to av de tre agentene han hadde med seg.

Næringsliv

Da krigen var slutt, fortsatte Hysing-Dahl en tid som flykaptein i sivil luftfart. Men han følte snart behov for å gjøre noe helt annet. Gjennom svigerfarens bedrift på Stord så han interessante muligheter som næringsdrivende. I alle år før politikken ble heldagsgeskjeft var det fremfor alt fiskerinæringen som opptok ham. Etter å ha drevet sildoljefabrikken Clupea utenfor Bergen i årene 1950–1960 satte han i gang med trålfiske i stor stil utenfor Vest-Afrika i 1960-årene. Som administrerende direktør i Akers Trading Co. fra 1963 til 1972 inngikk han et samarbeid med myndighetene i Ghana og hadde blant annet flere moderne fabrikkskip som tok imot fangsten.

I disse årene startet han dessuten en rekke andre maritime bedrifter som han selv ledet, samtidig med at han overvåket fisket i fjerne farvann. Men den gamle flygeren fornektet seg ikke. Han så behovet for et flyselskap som kunne drive taxiflyging omkring på Vestlandet. Dermed startet han i 1964 A/S Westwing og var administrerende direktør der til 1972.

Politiker

Interessene for fiske og næringsliv i vid forstand preget Hysing-Dahl også som stortingsrepresentant i årene 1969–1985. Kystfolkets interesser opptok ham i særlig grad, og han nektet aldri for at det skyldtes hans egne krigserfaringer. Men det var som leder av forsvarskomiteen fra 1973 til 1981 at han utfoldet seg mest. Det var knapt en øvelse eller en forlegning han ikke besøkte. Han trivdes ute i felten og var særdeles avholdt og respektert i alle forsvarsgrener. Han slo nådeløst tilbake mot alle som på ulike måter forsøkte å svekke forsvarsevnen. Han var likevel ingen enøyd og mørkeblå «kriger». Ekte naturinteresse gjorde ham til ivrig naturverner. Det viste seg ved flere politiske oppgjør da han ikke nølte med å gå på tvers av flertallet i Høyre. Han satte foten ned blant annet i de harde kampene om vassdraget VeigDagali og Stølsheimen-utbyggingen.

Hysing-Dahl var viseformann i Høyre fra 1972 til 1974, men han var ingen typisk partipolitiker. Partiet var bare et redskap. Han likte ikke valgkamper og hadde liten sans for det politiske spillet. Det var hele tiden sakene han glødet for og gravde seg ned i. Han kunne være uvanlig sta og kompromissløs i saker han brant for. Det var et nederlag, følte han, å ikke bli forsvarsminister i Willoch-regjeringen i 1981. Men han fant straks glede og inspirasjon i å være stortingspresident, et verv han hadde i hele sin siste stortingsperiode.

Han kunne være myndig og brysk, og mange oppfattet ham som utilnærmelig, inntil de oppdaget en lun humor og en ekte vennlighet bak det barske ytre.

Æresbevisninger

Per Hysing-Dahl mottok en lang rekke norske og utenlandske dekorasjoner for sin krigsinnsats, blant annet Krigskorset med sverd, St. Olavsmedaljen med eikegren, det britiske Distinguished Flying Cross (D.F.C.) and bar og det franske Croix de guerre. Han ble utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden i 1989 og var kommandør av den franske Æreslegionen. Hysing-Dahl døde i 1989 etter lang kamp mot kreftsykdom.

Utgivelser

  • Vinger over Europa, 1962
  • De nye utfordringene i norsk forsvarspolitikk, Den Norske Atlanterhavskomité (DNAK) Skrifter 27, 1976
  • Bryr vi oss om Forsvaret?, DNAK Skrifter 50, 1979
  • Vingeslag. Fra cockpiten til presidentplassen, (posthumt) 1990

Avbildninger

Kunstneriske portretter

  • Maleri av Lloyd Herfindal, 1985; privat eie

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Garvik, Olav: biografi i Norsk biografisk leksikon, andre utgave (NBL2), bind 4, 2001
  • Nordby, Trond: biografi i Storting og regjering 1945–1985, bind 1, 1985

Faktaboks

Per Hysing-Dahl
Historisk befolkningsregister-ID
pf01065522036675

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg