Gratisavis var tradisjonelt en papiravis der alle kostnadene ble betalt av annonsører, slik at den kunne distribueres gratis til leserne. Gratisaviser er et gammelt fenomen. For eksempel startet Morgenposten, som i en periode var Norges største avis, som gratisavisen Christiania Avertissementsblad, i 1861.

Utover 1980-tallet oppsto en rekke gratisaviser på papir, mange som lokalaviser. Gratisavisene var avhengige av å bli spredt i store opplag, enten ved gatedistribusjon (for eksempel ved kollektivterminaler) eller hjem til den enkelte gjennom såkalt husstandsdistribusjon.

Gatedistribuerte aviser

I Danmark og Sverige vokste de gatedistribuerte gratisavisene kraftig utover 1990-tallet, og konkurrerte med de tradisjonelle avisene. Modern Times Group lanserte gratisavisen Metro i Stockholm i 1995. Avisen ble distribuert på gaten, gjerne ved T-banestasjoner, og ble en stor suksess. Få år etter kom det Metro-utgaver i Göteborg og Malmö, deretter vokste avisene internasjonalt frem til de nådde en topp rundt 2006–2007. De gatedistribuerte gratisavisene oppnådde aldri samme utbredelse i Norge. Osloposten (grunnlagt i 1997) ble møtt med konkurrenten Avis 1 (1999), men begge avisene gikk inn henholdsvis i 2002 og 2005-2006, ettersom annonsørene forsvant og markedet for gratisaviser ble stadig tøffere.

Husstandsdistribuerte aviser

Gratisavisene som ble levert hjem til den enkelte husstand klarte seg bedre i Norge, og en rekke byer fikk slike gratisaviser på 2000-tallet, gjerne med én ukentlig utgave. Ofte sto etablerte aviseiere bak. Da Edda Media ble overtatt av Amedia i 2012 var Lokalavisene Oslo utgiverselskap for en kjede av tolv bydelsbaserte gratisaviser i Oslo. I 2024 gir Amedia ut seks aviser i Oslo (Akersposten, Avis Oslo, Budstikka, Nordre Aker Budstikke, Nordstrands Blad, Sagene Avis). Alle er en blanding av gratis stoff og artikler bak betalingsmur. En rekke gratisaviser skiftet strategi og ble til heldigitale abonnementsaviser slik som for eksempel Stjørdals-Nytt, MittLillehammer og Totens Blad.

Featurepregede gratismagasiner

Mer featurepregede gratismagasiner ble ofte distribuert via butikker og utesteder. Mest kjent i Norge er Natt&Dag som ble grunnlagt i 1988. Avisen eksisterer fremdeles som gratis papiravis i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, men siden 2023 har Natt&Dag også innført en nettbasert abonnementsordning for å unngå å være like avhengige av sviktende reklameinntekter. I nettversjonen kombinerer Natt&Dag et utvalg gratisartikler med innhold bak betalingsmur.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg