Kambodsja har en lang tradisjon for rituelle danseformer og teaterformer, med en gammel historisk bakgrunn som fremgår av opptegnelser fra 700-tallet. Det som da ble beskrevet, var teaterlignende uttrykksformer på basis av dans, musikk og sanger. Fra 1400-tallet kjennes både ballettradisjon og skyggeteater. Denne ballettradisjonen er i moderne tid søkt opprettholdt av Den kongelige balletten i Phnom Penh, og skyggeteater har tilsvarende fungert som en folkelig teatertradisjon.

Nasjonalballetten har fremført et repertoar basert på blant annet det indiske eposet Ramayana om den kambodsjanske prinsen Preach Sang. Danseforestillingene var kombinert med et kor som fremførte tekster, opprinnelig på thai-språket og senere på kambodsjansk. Danserne fremstilte et register fra narrer til demoner. I vår tid har det særlig vært populært med skyggeteaterformen Nang shek, der man gjør bruk av dukker med skulpturelt utseende. En enda mere komisk versjon av skyggeteater er Ajang, med klovnaktige og kabaretlignende virkemidler.

Vandreteater med dialoger basert på improvisasjon blir spilt i store haller, og de baserer seg på gamle sagn og eventyr og er svært populære. I 1950-årene kom vestlige teaterformer inn, og vestlig dramatikk ble lansert gjennom Det nye teater. Etter at dette gikk inn i 1959, ble Det statlige dramateater grunnlagt. Denne vestlige orienteringen ble først representert av amatørteaterskuespillere, og repertoaret besto til å begynne med av klassikere som blant annet Shakespeare, Corneille og Racine. Utviklingen i retning av et profesjonelt teater ble særlig oppmuntret under kongedømmet, men under Pol Pot-tiden ble det som var av teaterliv stort sett rasert. Det foregår nå en langsom gjenoppbygging.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg