Faktaboks

Einar Dahl
Født
12. januar 1951, Oslo
Einar Dahl
Einar Dahl
Av .

Einar Dahl er en norsk scenograf og regissør. Han var fast ansatt ved Riksteatret fra 1976 til 1995. Han har utdanning fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, samt kunstakademiet i Kraków i Polen. Fra 1995 har han arbeidet som frilanser.

Scenografiarbeider

Dahl arbeidet som teatermaler på Nationaltheatret i 1967–1969, og tok deretter malerstudier på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Hans første selvstendige scenografiarbeid var med Scene 7: Skinken Nøff og Grynta som ikke ville bli julebord (1974). Samme år mottok Dahl statsstipend for å studere scenografi i Kraków, der han arbeidet med Konrad Swinarski, en av Bertolt Brechts siste elever og på 1970-tallet blant Polens ledende regissører. I ett år arbeidet Dahl og Swinarski med Georg Büchners Woyzeck.

Etter sin retur fra Polen skapte Einar Dahl scenografi til Tribadernas natt (1976) samt tre andre produksjoner på Det Norske Teatret, før han ble engasjert av Riksteatret. Der var hans første arbeid Henrik Ibsens Hærmennene på Helgeland (1976), og i løpet av produksjonsperioden ble han tilbudt fast ansettelse som scenograf.

Blant regissørene han samarbeidet med i sin tid på Riksteatret var Gunnar Olram (Udnæs' Kollisjonen, Ludvig Holbergs Don Ranudo) Pål Skjønberg (Strindbergs Påske, Ibsens Gengangere), Barthold Halle (Uhrys Sjåfør for Miss Daisy, Halles Ola fra Sandefjord), Kirsten Sørlie (Heibergs Tante Ulrikke), Jan Bull (Jacobsens Men vi lever..., George Bernard Shaws Jeanne d'Arc), Pål Løkkeberg (Ibsens Hedda Gabler) og Thea Stabell (Verne og Ahlfors' Jorden rundt på 80 dager, Arne Skouens Ballerina).

Regioppgaver

Einar Dahls regikarriere startet med en døveteaterversjon av Mirandolinas Vertshus på Riksteatret i 1988. Forestillingen gjestet Barcelona, Amsterdam og Washington.

Han har senere regissert for frie teatergrupper, Oslo Døveteater og Teater Manu, samt egenproduksjoner. Som regissør arbeider Dahl konseptuelt og har ofte samtidig ansvar for scenografien.

Hans arbeid er inspirert av tilnærmingene til Meyerhold, Erwin Piscator og Jerzy Marian Grotowskis tilnærminger, noe som spesielt er synlig gjennom hans eksperimentering med teaterrommet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg