Logo
«Stjernetitteren» var opprinnelig logoen til Store norske leksikon, men ble tatt i bruk som logo for hele forlaget fra 2000-tallet.
Logo
Av /Store norske leksikon.
Opprinnelig logo
Kunnskapsforlagets opprinnelige logo var en stilisert ugle.
Opprinnelig logo
Av /Store norske leksikon.

Kunnskapsforlaget ga ut Store norske leksikon fra 1978.

Nasjonalbiblioteket.

Kunnskapsforlaget var et norsk forlag som ble opprettet i 1975. Forlaget utga leksikon, ordbøker i trykt og elektronisk form, samt fagbøker innen ulike fagområder. Kunnskapsforlaget var utgiver av Store norske leksikon fram til 2010. Forlagets andre hovedprodukter var de blå ordbøkene og ordboktjenesten Ordnettinternett.

Forlaget var fra 1975 eid av forlagshusene Aschehoug og Gyldendal med 50 prosent hver, fram til september 2018, da Aschehoug solgte sin eierandel til Gyldendal. Gyldendal ble etter dette eneeier av Kunnskapsforlaget.

I 2020 ble forlaget nedlagt, og ordbøkene ble integrert i nettstedet Ordnett.no

Historie

Forlagshusene Aschehoug og Gyldendal slo sine avdelinger for leksikon og ordbøker sammen i Kunnskapsforlaget i 1975. Aschehougs tyngste bidrag var Aschehougs leksikon, mens Gyldendal bidro med De blå ordbøkene.

Leksikon

De to forlagene hadde vært konkurrenter på leksikonmarkedet siden 1930-tallet, og sammen ga de ut Store norske leksikon (SNL). Første utgave kom i 1978 og ble raskt et innbringende verk. Da fjerde og siste papirutgave ble utgitt i 2005–2007, hadde det blitt solgt over 180 000 sett av leksuikonet. Den siste utgaven ble produsert med støtte fra stiftelsen Fritt ord.

Leksikonet hadde solgt internett-abonnementer fra 2000. Det ble satset på en gratis og reklamefinansiert nettutgave fra 2009. Dette skulle raskt vise seg å ikke bære seg økonomisk. 1. juli 2010 ble leksikonet overdratt til prosjektorganisasjonen Norsk nettleksikon, og Kunnskapsforlaget ble omstilt til et rent ordbokforlag.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg