Faktaboks

Roger Fenton
Uttale
fˈentn
Født
28. mars 1819, Heywood, Lancashire, England
Død
8. august 1869, London, England
Selvportrett, 1852

Roger Fenton var en britisk fotograf som var en pioner på den fotografiske krigsreportasjens område, og regnes for å være én av de første krigsfotografene.

Bakgrunn

Soldater i Krimkrigen
Roger Fentons bilder fra Krimkrigen var tekkelige og lite preget av direkte kamphandlinger.

Fenton var født inn i en velstående familie, faren var bankmann og parlamentsmedlem. Han studerte kunst ved University of London, var ferdig der i 1840 og utdannet seg deretter til advokat i 1847. Fenton var opprinnelig mest interessert i maleri og stilte ut malerier på de årlige utstillingene til Royal Academy of Arts i 1949–1851. Etter å ha sett den nye teknologien fotografi på Verdensutstillingen i Hyde Park i London i 1851 fattet han større interesse for dette og reiste til Paris for å lære seg våtkollodiumprosessen. Han begynte deretter umiddelbart å fotografere, og allerede etter ett år stilte han ut egne bilder og medvirket til å etablere Royal Photographic Society.

Karriere og Krimkrigen

Fenton ble sendt til Krimkrigen i 1854 som den britiske regjeringens offisielle fotograf, sponset av forleggeren Thomas Agnew & Sons. Sammen med sin assistent, Marcus Sparling, innredet han mørkerom i en vogn. På grunn av det store og tunge fotoutstyret måtte Fenton begrense seg i valg av motiv. Fordi våtplatene trengte lange eksponeringstider, kunne han bare fotografere stasjonære motiver, for det meste poserte bilder og landskap. Han unnlot å fotografere døde, skadde eller lemlestede soldater. Med datidens våtkollodiumprosess, som innebar at de fotografiske platene måtte tilberedes på stedet og eksponeres i våt tilstand, tok de to til sammen mer enn 350 bilder, ofte under uhyre vanskelige forhold. Fentons bilder var tekkelige og lite preget av direkte kamphandlinger, og tilbake i London ble 312 av bildene utstilt og sendt på turné utover i landet. Til tross for stor eksponering og omtale ble det ingen økonomisk suksess for forleggeren. Tresnitt laget på basis av et utvalg av bildene ble trykket i Illustrated London News. Hans landskapsbilder var populære i viktoriatidens England.

Fotografering ble fort populært, og mange selvlærte fotografer dumpet prisene for å få arbeid. Fenton på sin side mente at en fotograf ikke skulle la seg kommersialisere, men få anstendig betalt for talent og kompetanse. Selv om Fenton var berømt for sine bilder fra Krimkrigen, varte hans fotografiske karriere ikke mer enn ti år. Han forlot yrket og vendte tilbake til sin praksis som advokat.

Dødsskyggenes dal

De etterlatte kanonkulene etter beleiringen av Sevastopol taler sitt tydelige språk om krigshandlingene som hadde funnet sted. Dette er Roger Fentons mest berømte bilde fra Krimkrigen. Det har senere fått tittelen Valley of the Shadow of Death, «Dødsskyggenes dal».

Av /USA Library of Congress.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg